Funkar det i praktiken att ha micron i ett vanligt väggskåp? (Ikea)

I nuläget har vi en urgammal jättemicro stående på bänken, men tanken är att vi ska byta både kök och micro och det hade varit trevligt att frigöra lite bänkyta.
Så funkar det att ha micron i ett vanligt skåp? Eller blir det för högt?
Hur mycket luft bör det vara runt micron?
Har ingen aning om hur stor en normal microugn är nuförtiden men jag får väl kika runt lite..

Rent principiellt finns det väl inget som hindrar det. Det finns alltid minsta mått om hur långt det ska vara till närmaste vägg/skåpsida på en micro, följer man det borde inte vara nåt problem.

Funkar fint... har det så själv i ett högskåp, placerade micron inne i skåpen över inbyggnadsugnen. Se bara till att få el indraget.

Finns det förresten tillräckligt grunda microugnar? Ett väggskåp är ju inte lika djupt som ett högskåp.. fast det hade kanske funkat att ha den i hörnskåpet i annat fall..
Ska kika runt lite bland microsortimentet :)

Hej.

Det funkar toppen att ha micron i ett överskåp från IKEA. Vi har det så och tycker att det funkar toppen. Visst en extra dörr att öppna när vällingen ska värmas men man slipper att se den...
Har en enkel LG micro som utan problem får plats.

Instämmer med Sailorman. Det funkar utmärkt.
Fast jag har en Wirlpoolmikro. Och ingen dörr.

När jag köpte skåpet på IKEA (specialskåp för inbyggnadsmikro) frågade säljaren surt varför jag inte köpte en mikro också. Och så påstod hon att det var risk för brand om jag inte satte in deras inbyggnadugn i st.f. min gamla fristående i skåpet.
Sicket nys!

//KoW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.