Behövde en mobil arbetsbänk och så här blev det:
Material:
2 ark 19 mm MDF
4 m 70x70 limfog
4 svängbara hjul (Clas Ohlsson 60 mm)
Lim
Dominos
Skruv (5x30F, 5x80F, 5x100K)
Saknas ännu en 12 mm MDF att ha som underhylla
Arbetstid: ca 8 tim
Toppskivan lämnades in till lokal snickarfirma som fräste den i CNC-fräs. Detta kostade 875:- för två skivor.
Höjden är 897 mm, hålen är 20 mm och hålavstånden är c/c 96 mm, exakt som originalet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Material:
2 ark 19 mm MDF
4 m 70x70 limfog
4 svängbara hjul (Clas Ohlsson 60 mm)
Lim
Dominos
Skruv (5x30F, 5x80F, 5x100K)
Saknas ännu en 12 mm MDF att ha som underhylla
Arbetstid: ca 8 tim
Toppskivan lämnades in till lokal snickarfirma som fräste den i CNC-fräs. Detta kostade 875:- för två skivor.
Höjden är 897 mm, hålen är 20 mm och hålavstånden är c/c 96 mm, exakt som originalet.
Redigerat:
Bra jobbat! Jag skall också bygga ett jumbo-MFT när jag får tid till det...
Tolkar jag det hela rätt består arbetsytan alltså av två 19 mm MFT-hålade MDF-skivor, eller?. Går det verkligen att föra ner tvingen genom en så pass tjock skiva?
Tolkar jag det hela rätt består arbetsytan alltså av två 19 mm MFT-hålade MDF-skivor, eller?. Går det verkligen att föra ner tvingen genom en så pass tjock skiva?
Tack för uppmuntrande kommentarer.
Drakir: Tanken slog mig att införskaffa ett LR32-set och fräsa allt själv men för 875:- så blev valet enkelt.
phl: Självklart ska du ha ett MFT/Soffbord!
bygga_bo: Bordet består av en skiva men den är förstärkt med en 60 mm-remsa längs med ytterkanterna. Anledningen till att jag fräste två skivor på en gång var att det blev samma kostnad.
Ett av arken blev alltså bordsskivan, det andra arket sågades upp i 3 remsor a 60 mm och 4 remsor a 195mm.
Drakir: Tanken slog mig att införskaffa ett LR32-set och fräsa allt själv men för 875:- så blev valet enkelt.
phl: Självklart ska du ha ett MFT/Soffbord!
bygga_bo: Bordet består av en skiva men den är förstärkt med en 60 mm-remsa längs med ytterkanterna. Anledningen till att jag fräste två skivor på en gång var att det blev samma kostnad.
Ett av arken blev alltså bordsskivan, det andra arket sågades upp i 3 remsor a 60 mm och 4 remsor a 195mm.
Aha, då är jag med. Nu ser jag dessutom att det står en reservskiva uppe till höger i bilden...
Om jag inte minns fel har en forummedlem avslöjat att han (det är inte en hon, grym ledtråd va?) dukat till middag på sitt MFT. Han får själv avslöja vem han är om han känner för det... eller så får vi se vem som först hittar den uråldriga tråden...
Om jag inte minns fel har en forummedlem avslöjat att han (det är inte en hon, grym ledtråd va?) dukat till middag på sitt MFT. Han får själv avslöja vem han är om han känner för det... eller så får vi se vem som först hittar den uråldriga tråden...
Oh! Jag har inte tänkt på LR32 kopplingen för att göra MFT bord. Fick ju hem en sådan i Onsdags så det är bara att dra igång ett liknande projekt även här.
Svårt att tro att en firma i Stockholm skulle CNC fräsa för samma peng.
Svårt att tro att en firma i Stockholm skulle CNC fräsa för samma peng.
Grymt fint bord hur tålig är kanterna på mdf- skivorna. Håller på med en kombi,arbetsbänk /sågbänk. Funderar på att fästa någon hårdträram runt eller en aluprofil på långsidorna typ t- tracks .
Haha, det verkar ju lite lätt speciellt. Undrar om det inte var samma lirare som hade en omkullvält sysport som soffbord i över ett år.bygga_bo skrev: