2 612 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Metallfräsar [utbrutet ämne/mod]
Hehe! IWS svetsen är ställd på en vanlig ölkärra typ "Finlandsfärja" så att man kan släpa omkring på den, men den lilla nätta invertern är ju så lätt och trevlig ändå, min lilla trotjänare inköpt via Gula tidningen (långt innan Blocket fanns).bax skrev:
Kinesfräsen säljs av både Verktygsboden och Duab-huset, på Duab köpte jag min. Helt suverän maskin, stabil, nästan 400 kg, hyfsad precision och med digitalskalor är det inga problem, då spelar ju glappet i bordet mindre roll. Smidiga reglage, tyst och trevlig växellåda. Nej, jag saknar helt enkelt inget på metallfräsen, men det är klart bordsmatning hade ju varit skönt, drygt att veva... Kan helt klart rekommendera denna maskin, tar ju hyfsat stora arbetsstycken och har brett varvtalsområde. Jag lyckades krångla ner den i en vanlig villakällare med hjälp av en traktor och genom att plocka bort tvärsliden på koordinatbordet. Skruvstycke, kylpump och fräsverktyg köpte jag från England (Axminster samt Arc Eurotrade) typ 20-50% lägre priser jämfört med svenska leverantörer.
Däremot lönar det sig inte att importera fräsen, den är på tok för tung.
Kul att läsa att du är nöjd med maskinen, jag hade en beställd men avbokade pga omständigheter. Men jag kommer att beställa en när möjlighet gives... Använder du den även som borrmaskin eller uteslutande som metallfräs?Gruvberget skrev:Kinesfräsen säljs av både Verktygsboden och Duab-huset, på Duab köpte jag min. Helt suverän maskin, stabil, nästan 400 kg, hyfsad precision och med digitalskalor är det inga problem, då spelar ju glappet i bordet mindre roll. Smidiga reglage, tyst och trevlig växellåda. Nej, jag saknar helt enkelt inget på metallfräsen, men det är klart bordsmatning hade ju varit skönt, drygt att veva... Kan helt klart rekommendera denna maskin, tar ju hyfsat stora arbetsstycken och har brett varvtalsområde.
Jag har kona med vanlig chuck att byta till, så den kör jag borrning i också ibland, pinolmatningen funkar precis som på en vanlig pelarborr. Sen kan man låsa pinolmatningen och mata ner med ratten på fronten vid fräsning och låsa i nedsänkt läge. Men Arbogan pelarborren är fortfarande den jag mest borrar i eftersom den har snabbchuck, har inte hjärta att göra mig av med Arbogan, fast jag egentligen gott och väl skulle klara mig med fräsen som både fräs och borrmaskin. Dessutom har Kina-fräsen så stort avstånd både i höjdled och från chuck till pelare att den motsvarar en riktigt stor pelarborrmaskin.Masses skrev:
Motordriven höjning och sänkning av fräshuvudet och tiltning av huvudet steglöst upp till 90 grader är inte fel det heller.
Det verkar onekligen vara en kompetent maskin till dom pengarna. Du har varianten med digitala skalor vad jag kunde förstå. Är det värt dom extra tusenlapparna?
La ner timmar och åter timmar på att leta på nätet efter recensioner av denna fräs... Det bästa jag hittade vart en snubbe på Youtube som http://www.youtube.com/watch?v=BBJdixLbuwk
La ner timmar och åter timmar på att leta på nätet efter recensioner av denna fräs... Det bästa jag hittade vart en snubbe på Youtube som http://www.youtube.com/watch?v=BBJdixLbuwk
Ja det är värt att betala extra för digitalerna, det mycket enklare att jobba. Det är även digital på Z-axeln och den visar åtminstone 10 um. Digital som följer med har 5 um upplösning. Digital med två skalor kostar 6000 separat och maskin utan skalor 20500 och med skalor 25000 (allt inkl moms)
Har inte jobbat med fräsen i fråga men de gånger jag jobbat med metallfräsar måste jag säga att man blir bortskämd med digitaler. Fördelen är, precis som Gruvberget säger, att man inte hela tiden måste fundera på åt vilket håll man har trycket på skruvarna för att slippa glappet. Kör man med digitaler så jobbar man ju mot en absolut position helt oberoende av glappet i maskinen.