Jag har en Metabo KS 55 FS cirkelsåg som jag använt en del.
För att såga rakt längre sträckor köpte jag för ett tag sedan en Metabos styrsken FS 160
De verkar inte passa ihop.
Längs med styrskenan sitter en gummilist. Den gummilisten kommer att ta i sågbladet. Se bilderna nedan.
Hur är det tänkt att fungera?

Närbild på en Metabo KS 55 FS cirkelsåg monterad på en Metabo styrskena FS 160 där en gummilist längs styrskenan ser ut att ta i sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sågbladet på en Metabo KS 55 FS cirkelsåg där en svart gummilist på en styrskena ser ut att kollidera med sågbladet.
Skapa konto

Metabo KS 55 FS cirkelsåg med styrskena FS 160 där gummilisten i styrskenan är nära sågbladet, vilket kan orsaka att den tar i bladet under sågning.
Skapa konto

Det normala är att man ”trimmar” gummilisten till sågen och dess klinga vid första sågningen, dvs listen levereras alltid för ”stor”.

Så var det på min Festool när jag skulle höra första snittet. Har för mig att det var kring 2-3 mm som sågades bort.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jonas_123 Jonas_123 skrev:
Jag har en Metabo KS 55 FS cirkelsåg som jag använt en del.
För att såga rakt längre sträckor köpte jag för ett tag sedan en Metabos styrsken FS 160
De verkar inte passa ihop.
Längs med styrskenan sitter en gummilist. Den gummilisten kommer att ta i sågbladet. Se bilderna nedan.
Hur är det tänkt att fungera?

[bild]

[bild]

[bild]
Som @roli skriver ovan. Vill du vara noga ställer du klingan 4 mm djupare än skenan och lägger upp den på en skiva offermaterial när du sågar första gången och sedan har du en skena med gummikant som går exakt i liv med klingan 👌🏻

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Ok, tack för era svar. Ni har helt rätt. Gummit skall sågas av enligt manualen som jag inte vet vart den är men som fanns online
Textbeskrivning för att kapa gummiprofilen (FSS) vid första användning av cirkelsåg. Markerar även att gummiprofilens kant ska vara jämn med sågkanten.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.