Hej,

Jag ska snart renovera mitt badrum i min bostadsrättslägenhet, som är en vindslägenhet i en byggnad från 1920 men som jag tror konverterades på 70 talet.

Just nu är det matta som ytskikt i hela badrummet med ett vattenburet element på väggen som primär värmekälla. Allt ska rivas bort ner till bjälklaget för att möjliggöra att byta ut och flytta gamla rör samt installera ny el och även golvvärme med slutgiltiga ytskikt klinker på golv. Badrummet har en golvyta med dimensionerna 1700x2115 mm.

Min fråga är vad ni tycker är den mest lönsamma och bästa typen av värmesystemen vatten eller el, som jag bör installera om jag vill ha det mest kostnadseffektiva systemet i relation till installations och driftkostnader. Som sagt är det en bostadsrätt med vattenburen värme som inkluderas i hyran så, jag betalar inte för värme med vattensystemet men däremot så kostar min elförbrukning mig. Det finns som sagt redan ett vattenburet element med rör genom både golv och vägg. Jag har förstått att vattenburna system är dyrare att installera både i förhållande till jobb och materialkostnad? Men eftersom jag inte betalar för vattenburen uppvärmning så ser det bra ut på driftkostnader om jag säljer? Eller är det mer lönsamt att installera elburen golvvärme om jag ändå kanske säljer lägenheten om några år då installationskostnaden av vattenburen golvvärme är så pass dyr att det tar lång tid innan det betalar sig? Vad tror ni jag kommer att tjäna mest på att installera för golvvärmesystem i ett hyfsat litet badrum i en lägenhet som jag kanske säljer i framtiden?

Kolla med föreningen om du får lov att använda radiatorkretsen till golvvärmen. Systemen har nämligen inte samma framledningstemperatur så du måste sätta en shuntgrupp för att få ner temperaturen på vattnet till golvvärmen och det i sin tur gör att returtemperaturen kommer vara lägre och det kan påverka husets system negativt vilket styrelsen kanske inte är intresserade av.
Det kan dessutom vara en risk om grannen under dig borrar upp i taket och tar hål på en av dina slingor.
Så ett nytt element kanske är en enklare lösning? Eller elektrisk golvvärme om det är ett varmt golv du önskar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B BennySand skrev:
Kolla med föreningen om du får lov att använda radiatorkretsen till golvvärmen. Systemen har nämligen inte samma framledningstemperatur så du måste sätta en shuntgrupp för att få ner temperaturen på vattnet till golvvärmen och det i sin tur gör att returtemperaturen kommer vara lägre och det kan påverka husets system negativt vilket styrelsen kanske inte är intresserade av.
Det kan dessutom vara en risk om grannen under dig borrar upp i taket och tar hål på en av dina slingor.
Så ett nytt element kanske är en enklare lösning? Eller elektrisk golvvärme om det är ett varmt golv du önskar.
Tack för svar det är bra att veta! Tror inte tanten under kommer att borra genom taket då måste hon rätt långt genom taket.

Hur menar du att det kan påverka husets system negativt? Vad skulle det vara för oösnkade effekter?

Ja eftersom jag ändå ska renovera badrummet så vill jag installera ett varmt golv:)

I och med en lägre returtemperatur i vattnet som kommer tillbaka till uppvärmningskällan så kommer kostnaden för att värma upp vattnet öka. Det kommer belasta föreningen och det är inte säkert att dina grannar är intresserade av att betala för det :)
Kolla med styrelsen om hur de ställer sig till det hela.
Frågan är också var du ska placera shuntgruppen?

En annan sak att tänka på är att på sommaren kan vattenburen värme i ett flerfamiljshus ofta vara avstängd och man kan ju vilja ha värme på golvet ändå av någon anledning. Vi har ett badrum med både element med vattenburen värme och en elslinga i golvet. Det var så när vi flyttade in. Men i ett annat hus har jag byggt precis så.

Elvärme alla dar i veckan! Inte vär besväret med vattenvärme på en så liten yta. Dessutom, som ovan beskriver, man vill ju även ha värme på sommaren, klinker blir ganska kallt utan.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om du bara tänker ekonomiskt då är det ju alltid bättre att låta någon annan (t ex dina grannar genom BRF) betala för värmen.
Men tänker du som en villaägare skulle göra så tillkommer:
för vattenburen golvvärme behöver man en shuntgrupp som tar plats i ett väggskåp eller ett fördelarskåp.
För ett så litet badrum blir en extra shuntgrupp en extra dyr del av installationen.
Elförbrukningen styr du själv genom dina behov.

Tack för alla bra svar! Vilken resurs detta forumet är!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.