Skulle någon klok människa vilja berätta dimensionen på en innervägg söm skall bära golvbjälklaget upp till en inredd vind?
Huset är 8 m långt och kommer att ha 2 mellanväggar rakt genom huset, vilket gör att spännvidden blir ca 3 meter på bjälkarna.
Nog räcker väl en 45 x 95 med gips på båda sidor?
Om jag skulle vilja ha vägen tunnare...
Järnpelare, svetsa, lägga fyrkantsjärn i botten i botten för att fördela trycket
600 c/c på bjälkarna, en pelare under varje balk
Minsta möjliga dimension för att få så tunn vägg som möjligt.
Skulle vara såå tacksam om någon kan upplysa mig.
övervåningen skall bära sin egenvikt och ett gästrum med 2 sängar.
Hade gärna velat få råd om bjälklagsbalk också.
ju mindre hög ju bättre
Låg takhöjd övervåning.
Huset är 8 m långt och kommer att ha 2 mellanväggar rakt genom huset, vilket gör att spännvidden blir ca 3 meter på bjälkarna.
Nog räcker väl en 45 x 95 med gips på båda sidor?
Om jag skulle vilja ha vägen tunnare...
Järnpelare, svetsa, lägga fyrkantsjärn i botten i botten för att fördela trycket
600 c/c på bjälkarna, en pelare under varje balk
Minsta möjliga dimension för att få så tunn vägg som möjligt.
Skulle vara såå tacksam om någon kan upplysa mig.
övervåningen skall bära sin egenvikt och ett gästrum med 2 sängar.
Hade gärna velat få råd om bjälklagsbalk också.
ju mindre hög ju bättre
Låg takhöjd övervåning.
45x95 duger som innervägg, se bara till att bjälklag/platta (under de nya väggarna) klarar lasten som blir.
Med den spännvidden kan du ha 45x220 som bjälklag, cc600.
Jag har 45x220 med en spännvidd på 4,3m och det kan svikta lite. Är dock ett biorum så inget som stör.
Med den spännvidden kan du ha 45x220 som bjälklag, cc600.
Jag har 45x220 med en spännvidd på 4,3m och det kan svikta lite. Är dock ett biorum så inget som stör.
Tackar det låter betryggande
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan gå ner till 45x70 mm C 24 om du sätter kortlingar på halva höjden, alternativt förstärker med K-plywood eller OSB bakom gipsskivorna.
Förlåt en yngling (72 år)J justusandersson skrev:
Vad betyder C24?
Kortlingar alternativt plywood/osb..
menas antingen eller dvs 45 x 70 tillräckligt om kortlingar ?
Tack för att detta Forum finns, har letat som en idiot att finna info
C24 är en kvalitetsbeteckning och du hittar det som en stämpel i änden på reglarna. C14 står det normalt och det är då något sämre hållfasthet på än C24. Kortlingar med samma dimension som övrigt virke duger gott!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Antingen sätter du kortlingar eller så sätter du skivor av konstruktionsplywood eller OSB bakom gipsen. I båda fallen räcker det med 45x70 mm hållfasthetsklass C 24.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 201 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 201 inlägg
Här är en bild från Svensk trä på vad som avses med kortling.
https://www.byggbeskrivningar.se/co...2fcd2da8a1e8f27/bb-byta-innervaegg-ill-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggbeskrivningar.se/co...2fcd2da8a1e8f27/bb-byta-innervaegg-ill-01.jpg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det stämmer, 45x70 C24 är normalt inte lagervara men går att beställa om man verkligen vill.B bossespecial skrev:
Man kan också köra C14 och regla tätare, t.ex. c/c 450. Då kan man köpa ergonomiskivor när man skall gipsa så blir livet lite lättare under det momentet också.
Steico har något som heter laminated veneer lumber
https://www.steico.com/fileadmin/st...Guides/STEICO_Construction_Guide_LVL_en_i.pdf
https://www.steico.com/fileadmin/st...Guides/STEICO_Construction_Guide_LVL_en_i.pdf
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag utgick från Träguidens stolplista. C 14 ligger på gränsen när det gäller knäckning i y-led. Det håller säkert men marginalerna är inte stora. Jag tycker TS ska försöka få tag i C 24 virke. Jag har aldrig haft problem privat att hitta C 24 i den dimensionen. Jag försöker använda bättre virke ju klenare dimensionen är, för att undvika att reglarna ser ut som skruvar.
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur hög blir väggen förresten?