Edit: Ska man möjligen mäta på utisdan istället där det var 50 mm till dörrkanten? Mätte insidan och då var det typ 45mm till dörrkarmen.

Jag köpte ett hus för 3 år sedan och nu när jag tänkte sätta in ett Yale Doorman L3S för att barnen ska slippa nyckel så mäter och kollar jag.

Jag får det till att min dörr har dorndjup på 45mm och Yale ska ha 50mm. 45mm verkar vara för mellandörrlås (toadörr mm) och detta är helt klart en ytterdörr vi pratar om. Själva nyckeln är liksom en relativt kort historia så låset i sig verkar inte vara så modern vad jag kan förstå men dörrarna i övrigt känns hyggligt moderna (2000-tal något). Jag kan inget om dörrar så jag misstänker att jag också mäter/förstår något fel.

Innan jag börjar demontera och ha mig tänkte jag att det kunde vara bra att veta om jag mätt rätt och veta om det alls kan fungera med låset eller om det behövs någon modifiering så jag kan förbereda arbetet för det i så fall.

• Mäta dorndjup på en dörr med en gul måttstock; visar låsens placering och djup, med handen som håller måttstocken mot dörrens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag antar att du i värsta fall kan behöva göra hålet för låskistan lite större och ta upp hålet där skruvarna och medbringaren ska igenom dörren och kanske använda en täckplatta under låset? Har ev en liknande operation att göra inom kort.

Bästa svaret

Kladdade på en bild.
Du har med väldigt stor sannolikhet 50 mm.

Har du fler bilder på låset?

• Bild av ett lås med text och pilar som visar mätinstruktioner för dorndjup, cylinder och stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
L LåsÅSånt skrev:
Kladdade på en bild.
Du har med väldigt stor sannolikhet 50 mm.

Har du fler bilder på låset?
Du har helt rätt. Jag tog ut låshuset och mätte och så klart är det 50mm.

Ville bara inte stå med ett "Ja, det där är viktigt att kolla innan". :D

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Så, nu har jag installerat låset och det gick galant kort om att jag fick korta den där medbringaren som var helvetes jävla hård att klippa av till rätt längd.

Tackar för inputen som gjorde att man kände sig lite tryggare att sätta igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.