Jag är ny på vedeldning, har inte tänt första brasan än men tänkte snart börja för varmvattnets skulle.
Jag har en parca Novah 3000 från -86, med elpatron, oljebrännare påmonterad men kan även eldas med. Den är i sin tur kopplad till en acktank men jag försöker förstå vad alla delar har för uppgift.
Mellan pannan och nedre delen av acktanken på det röret så sitter det en fyrkantig grej, antagligen en pump.
Där kommer första frågan. Hur vet jag att den pumpen är igång? För den är kopplad till en strömbrytare som inte syns på om den är av eller på.
För den måste väl vara påslagen vid vedeldning.
Jag har en parca Novah 3000 från -86, med elpatron, oljebrännare påmonterad men kan även eldas med. Den är i sin tur kopplad till en acktank men jag försöker förstå vad alla delar har för uppgift.
Mellan pannan och nedre delen av acktanken på det röret så sitter det en fyrkantig grej, antagligen en pump.
Där kommer första frågan. Hur vet jag att den pumpen är igång? För den är kopplad till en strömbrytare som inte syns på om den är av eller på.
För den måste väl vara påslagen vid vedeldning.
Är det en pump så kan du sätta en skruvmejsel mot höljet och sätta örat mot, då hör du om det "susar" i den. De kan dock kladda igen och vara tröga att starta om de stått still en längre period, då får man öppna skruven och hjälpa igång axeln med exempelvis en skruvmejsel.
Annars kan det vara en laddomat. Har du nån bild på den?
Annars kan det vara en laddomat. Har du nån bild på den?
Ok det ska jag testa. Nu googla jag lite bilder på både laddomat och cirkulationspump och fått fram att det är en pump jag har. När man eldar, ska den alltid va igång för att driva runt vattnet eller ska man ställa in den på de "skruvarna" som finns? Jag ska fixa en bild under förmiddagen.
Posta en bild så får du bäst svar
Det där är en cirk-pump
Föreslår att du först gör en sökning på information om kombipannan Parca Norah 3000 på detta forum och på Pellets.info så blir du klar på vad det är för slags panna och vad den kan användas till. Man har på Byggahus börjat med betygssättning av inläggen så ingen mening skriva långa faktainlägg längre. Om den här pannan finns dock allt redan skrivit.
Här hänger jag inte med. Har du lust att förklara vad du menar?johanpelle skrev:
Långa faktainlägg är väl välkomna?! Finns det redan skrivet så kan det ju naturligtvis vara enklast att hänvisa till den texten.
Jo Alfredo. Exempelvis säger jag som yrkesverksam inom pannor och värmeinstallationer att Norah Parca 3000 inte är en panna som "kan eldas med ved" så dyker det upp massor med folk som påstår motsatsen och dessutom betygssätter man också sig själva så att dessa felaktiga fakta också för den oinitierade senare framstår som riktiga. Betygssättningen får alltså rent negativa effekter på informationsflödet.
Norahamar Parca 3000 är en kombipanna avsedd att eldas med koks eller olja. Någon konvektionsdel där värmen från vedeldning kan tillvaratas finns inte i den pannan. Kort och gott. Varken böner eller fader vår kan ändra på detta faktum. Dessutom är Norahamar Parca 3000 också en urusel panna för pelletseldning med trångt och litet förbränningsutrymme.
(Mitt råd till trådägaren skulle bli att göra sig av med den gamla otjänliga pannan ifall jag engagerade mig i frågan)
Man provade "Karma" på värmepumpsforum år 2007 med katastrofalt resultat. Gick att sätta både plus och minusbetyg. Killen som skrev bästa och mest informativa inläggen om luftvärmepumpar hade efter en vecka med betygssättning 18 minuspoäng. "Einstein" (forumägaren) lade senare ned eländet med "Karma" men själv slutade jag besöka det forumet så vet inget mer.
Norahamar Parca 3000 är en kombipanna avsedd att eldas med koks eller olja. Någon konvektionsdel där värmen från vedeldning kan tillvaratas finns inte i den pannan. Kort och gott. Varken böner eller fader vår kan ändra på detta faktum. Dessutom är Norahamar Parca 3000 också en urusel panna för pelletseldning med trångt och litet förbränningsutrymme.
(Mitt råd till trådägaren skulle bli att göra sig av med den gamla otjänliga pannan ifall jag engagerade mig i frågan)
Man provade "Karma" på värmepumpsforum år 2007 med katastrofalt resultat. Gick att sätta både plus och minusbetyg. Killen som skrev bästa och mest informativa inläggen om luftvärmepumpar hade efter en vecka med betygssättning 18 minuspoäng. "Einstein" (forumägaren) lade senare ned eländet med "Karma" men själv slutade jag besöka det forumet så vet inget mer.
Jag har fått höra så väldigt många olika tycken om uppvärmning med min panna. Innan vi flyttade till huset va vi inne på att montera pelletsbrännare. De som hade pellets älskar det och så pratar man med motsatsen, att pellets är krångligt för att man måste ställa in brännaren så fort man byter pelletsleverantör och tycker man ska köra med ved istället.
Sen kommer sotaren hit och provtrycker skorstenen och då säger han att många sätter in pelletsbrännare på såna här gamla pannor.
Men nu är veden köpt och finns på gården så vi kör slut på det sen blir det antagligen bergvärme.
Plus att när man läser instruktionshäftet till pannan, som faktiskt finns kvar i pannrummet, så står det att det är ved på 50cm man ska elda med.
Vem ska man lyssna på?
Om jag vill köpa en Renault säger 3 att det är en skitbil och 5 tycker det är bra.
Samma sak om alla andra bilmärken.
Det jag menar är att jag har hört alldeles för mycket om vilket som blir bra!
Sen kommer sotaren hit och provtrycker skorstenen och då säger han att många sätter in pelletsbrännare på såna här gamla pannor.
Men nu är veden köpt och finns på gården så vi kör slut på det sen blir det antagligen bergvärme.
Plus att när man läser instruktionshäftet till pannan, som faktiskt finns kvar i pannrummet, så står det att det är ved på 50cm man ska elda med.
Vem ska man lyssna på?
Om jag vill köpa en Renault säger 3 att det är en skitbil och 5 tycker det är bra.
Samma sak om alla andra bilmärken.
Det jag menar är att jag har hört alldeles för mycket om vilket som blir bra!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 430 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 430 inlägg
Hej!Krilleman skrev:
Egentligen så basalt att jag undrar hur den fungerar.
Vi har köpt ett fritidshus där det står en Norah 3000-panna med elpatron.
Jag undrar bl a följande:
Vad ska man tänka på, hur reglerar man själva elpatronen, flödet på vattnet till radiorerna, varmvattnet mm.
Behöver man "lufta" radiatorerna, byta vatten i systemet, bör man ha glykol i vattnet om man vill kunna hålla det kallare under vintern? Mm mm.
Går det att med tiden byta ut den mot en luft-vatten-värmepump?
Är det rationellt att göra så?
Trevlig helg!
Flera frågor där svaret säkert inte står i pannans manual... Jag skulle byta till bergvärme eller luftvattenvärmepump snarast möjligt. Man sparar 3 till 4 gånger av energin/elförbrukningen för uppvärmning och varmvatten.