Hej!
Startade tidigare en tråd om olika ventilationsalternativ men startar en ny eftersom den är ganska olik den första.
Efter att ha kollat runt lite/fått råd är jag mest sugen på mekanisk frånluftsventilation med kanalfläkt på kallvinden med rör via den oanvända skorstenen som har ventilationskanaler till tvättstuga och kök.
Har något förhöjda RH-värden i källaren när det är fuktigt ute, vid 90% ute blir det ca 60-65% i tvättstugan utan blöt tvätt. Har även tänkt ventilera golvet i gillestugan, som jag tänkt regla upp på plastdistanser, och koppla kanalen under golvet till kanalfläkten på vinden via skorstenen (streck på ritningen).
Huset: Byggt 1933, självdrag, tillbyggt 1975. Elpanna, bergvärme from höst.
Min amatörlösning:
A. Installera en Östberg Kanalfläkt IRE 125 C på kallvinden.
http://goo.gl/egCD1j
B. Dra spirorör genom skorstenen till frånluftsventiler i tvättstuga och kök från kanalfläkten. Kanalfläkten blåser ut frånluften genom skorstenen där jag ska fästa en skorstenshuv. Eventuellt ansluta badrummet på övre plan till skorstenens spirorör. Har en egen ventilationskanal ut på taket idag.
C. Ansluta de hålade spirorören som jag ska lägga längs ena väggen under det uppreglade gillestuga-golvet med spirorör/flexrör genom tvättstugan och till ventilationskanalen där.
Mina frågor:
1. Har inte gjort någon radonmätning men ytterväggarna i tillbyggnaden, runt gillestugan, är sannolikt byggda med blåbetong. Markradon okänt. Hur kommer denna lösning påverka radonsituationen?
2. Kommer vald kanalfläkt orka suga luften från det ventilerade golvet och frånluften i köket och tvättstugan?
3. Ska jag sätta en extra fläkt i badrummet i källaren eller räcker frånluftssuget från kanalfläkten i tvättstugan?
4. Hur fäster man spirorör i skorstenen?
5. Vid öppningarna in till ventilationskanalerna i kök och tvättstuga: Fäster man T-rör i spirorören då + en stos och en frånluftsventil då i öppningen?
Otroligt tacksam för svar!