Hej,

För drygt ett halvår sedan köpte sambon en Asus laptop på MediaMarkt. Prisnivå ca 8000 kr. För någon vecka sedan när den stått på laddning över natten var den stendöd. Försökte med alla knep vi kunde hitta, men såg till sist ingen annan utväg än att reklamera den till MediaMarkt.

Nu har det gått två veckor utan respons, så vi mailade MM och frågade hur det gått. Då får vi svar att datorn är "fuktskadad" och det kostar över 5000 att reparera den. Vill vi inte reparera den får vi ändå betala felsökningen.

Vi har aldrig haft datorn utomhus, vi har aldrig spillt något på den, ändå har den på något sätt lyckats bli fuktskadad. Är det inte meningen att datorn ska klara normal användning inomhus? Är vi helt rättslösa här? Eller vad ska vi ta oss till?
 
Steg ett torde vara att begära bilder på skadan.
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
C
Spekulerar här, men det kan vara så att de hittat fuktindikatorer (små klisterlappar som blir röda när de utsätts för fukt) och därmed är felorsaken "bevisad" trots att det inte alls behöver ha med det egentliga felet att göra. Ibland är dessa så känsliga så att de så gott som alltid indikerar. Väldigt lägligt när man skall förklara för kunden varför prylen slutat funka.

Du får nog kvittera ut den och lämna den till någon oberoende reparatör med en rimligare prislista. Sen om felet visar sig vara något annat, be dem dokumentera det och ta det med MM, eventuellt via ARN. Om man orkar bråka om det... Vad vill de ha för felsökningen?
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det låter orimligt. Oseriös reparationsverkstad som försöker tjäna lite pengar?
Jag hade ringt Asus support.
[länk]
Tack för tipset, jag provade att ringa Asus men de hänvisade bara till MediaMarkt. Jag försökte även fråga hur det generellt sett går till när man gör bedömningen att en laptop är fuktskadad, men fick ingen som helst information om det heller.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Spekulerar här, men det kan vara så att de hittat fuktindikatorer (små klisterlappar som blir röda när de utsätts för fukt) och därmed är felorsaken "bevisad" trots att det inte alls behöver ha med det egentliga felet att göra. Ibland är dessa så känsliga så att de så gott som alltid indikerar. Väldigt lägligt när man skall förklara för kunden varför prylen slutat funka.

Du får nog kvittera ut den och lämna den till någon oberoende reparatör med en rimligare prislista. Sen om felet visar sig vara något annat, be dem dokumentera det och ta det med MM, eventuellt via ARN. Om man orkar bråka om det... Vad vill de ha för felsökningen?
Jag tror felsökningen kostar ca 800 kr. Vi kommer förmodligen att tvingas bekosta reparationen och ta det på hemförsäkringen, men jag tycker inte att det ska behövas när vi har reklamerat inom garantitiden och inte utsatt datorn för något annat än normalt användande. Säljer man en dator i Sverige anser jag att den ska klara normala svenska inomhusförhållanden (temp, fuktkvot etc.)
 
M MartinP666 skrev:
Jag tror felsökningen kostar ca 800 kr. Vi kommer förmodligen att tvingas bekosta reparationen och ta det på hemförsäkringen, men jag tycker inte att det ska behövas när vi har reklamerat inom garantitiden och inte utsatt datorn för något annat än normalt användande. Säljer man en dator i Sverige anser jag att den ska klara normala svenska inomhusförhållanden (temp, fuktkvot etc.)
Sådana där fuktindikator har de även på mobiler som inte har inbyggt skydd. Ganska svårt att stå emot. Köpte en dator hos dem som inte ens startade upp första gången. De skickade den på felsökning och reperation. Då jag inte kunde få någon ny. Eftersom jag inte hade med mig kartongen. Som de inte sagt något om. Slutade med att jag ville uppgradera till en bättre och då gick det bra.
 
EddieHansson
M MartinP666 skrev:
Jag tror felsökningen kostar ca 800 kr. Vi kommer förmodligen att tvingas bekosta reparationen och ta det på hemförsäkringen, men jag tycker inte att det ska behövas när vi har reklamerat inom garantitiden och inte utsatt datorn för något annat än normalt användande. Säljer man en dator i Sverige anser jag att den ska klara normala svenska inomhusförhållanden (temp, fuktkvot etc.)
Jag skulle stå på mig och hävda till MedisMarkt som du säger att datorn aldrig varit i närheten av fukt. De måste förklara vad som är trasigt och hur det är trasigt. Det ska du få dokumenterat för annars är det svårare att gå tex till ARN. Ge inte med dig!
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H
M MartinP666 skrev:
Hej,

För drygt ett halvår sedan köpte sambon en Asus laptop på MediaMarkt. Prisnivå ca 8000 kr. För någon vecka sedan när den stått på laddning över natten var den stendöd. Försökte med alla knep vi kunde hitta, men såg till sist ingen annan utväg än att reklamera den till MediaMarkt.

Nu har det gått två veckor utan respons, så vi mailade MM och frågade hur det gått. Då får vi svar att datorn är "fuktskadad" och det kostar över 5000 att reparera den. Vill vi inte reparera den får vi ändå betala felsökningen.

Vi har aldrig haft datorn utomhus, vi har aldrig spillt något på den, ändå har den på något sätt lyckats bli fuktskadad. Är det inte meningen att datorn ska klara normal användning inomhus? Är vi helt rättslösa här? Eller vad ska vi ta oss till?
Det var länge sedan. I början av mobiltelefontillverkaren. Var med om samma sak med en ny ERICSSON mobiltelefon, var inte använd låg på en bänk långt ifrån vatten.
Starta upp telefonen och den fungerade någon dag, skickades för koll och då var den fuktskadad, fick även bild men den bilden kunde ju vara ifrån vilken mobil som helst. Ringde även ERICSSON men de gick på verkstadens linje.
Aldrig någon mer mobiltelefon från Ericssons varken i familjen eller i vänkretsen.
 
C
M MartinP666 skrev:
jag tycker inte att det ska behövas när vi har reklamerat inom garantitiden och inte utsatt datorn för något annat än normalt användande.
Nä, kruxet är att efter sex månader ligger bevisbördan på konsumenten att visa att felet är ursprungligt.
Givetvis skall produkten klara normal användning, men att bevisa att felet inte beror på något annat kräver ju i detta fall åtminstone en djupare teknisk analys = i praktiken omöjligt för en vanlig konsument. Så säljaren har trumf på hand här och utnyttjar detta.

En annan sak är att det skulle kosta 5 000 kr att fixa detta. Det går nästan garanterat att fixa för en bråkdel av den summan, men även här tar säljaren den enkla vägen och vill t.ex. byta ut hela kretskortet trots att det kostar mer än vad datorn är värd.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag skulle stå på mig och hävda till MedisMarkt som du säger att datorn aldrig varit i närheten av fukt. De måste förklara vad som är trasigt och hur det är trasigt. Det ska du få dokumenterat för annars är det svårare att gå tex till ARN. Ge inte med dig!
Ska försöka göra så ja, tack! Väntar på återkoppling från MediaMarkt.
 
C cpalm skrev:
Nä, kruxet är att efter sex månader ligger bevisbördan på konsumenten att visa att felet är ursprungligt.
Givetvis skall produkten klara normal användning, men att bevisa att felet inte beror på något annat kräver ju i detta fall åtminstone en djupare teknisk analys = i praktiken omöjligt för en vanlig konsument. Så säljaren har trumf på hand här och utnyttjar detta.

En annan sak är att det skulle kosta 5 000 kr att fixa detta. Det går nästan garanterat att fixa för en bråkdel av den summan, men även här tar säljaren den enkla vägen och vill t.ex. byta ut hela kretskortet trots att det kostar mer än vad datorn är värd.
Det är ett års garanti på datorn, dvs. mer än de lagstadgade sex månaderna. Men läget är ändå ungefär detsamma, ifall de hävdar fuktskada är det inte svårt för dem att "bevisa" det, det kan ju t.o.m. vara så att datorn fuktskadats för att konstruktionen inte klarar svenskt sommarklimat, men det är ju inte vårt fel anser jag.

Håller med om att prisförslaget låter orimligt, jag tror de vill byta moderkortet och det är förmodligen som du säger för att det är enkelt för dem.

Det verkar som att försäkringsbolaget tar det mesta, men det finns en risk att även de slingrar sig då de enligt villkoren endast tar "plötslig yttre skada". Det återstår att se, ifall det nu inte går att resonera med MediaMarkt.
 
Kan man påvisa att fuktskadan inte kommit hos butiken eller i transporten?
 
B larry78 skrev:
Kan man påvisa att fuktskadan inte kommit hos butiken eller i transporten?
Bra fråga, ska ta upp det med dem.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
C
M MartinP666 skrev:
Det är ett års garanti på datorn, dvs. mer än de lagstadgade sex månaderna.
Nä, tre år är den lagstadgade reklamationsrätten. Men de första sex månaderna ligger det på säljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt. Sen blir det ombytta roller.

En garanti kan naturligtvis ha mer frikostiga villkor än så, men uppenbarligen inte i det här fallet (men du får väl lusläsa garantivillkoren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.