3 887 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
MDF - Låda för högtalare och spottar
Jag tänkte sänka taket i vardagsrummet för att få in spottar och högtalare. Dels tänkte jag göra en låda som går runt hela rummet som är ca 30cm bred x 11 cm hög. Denna hade jag tänkt bygga i MDF.
Men jag tänkte även sänka en större del av taket som kommer från hallen. Eftersom jag har sänkt tak i hallen med spottar och högtalare kan det vara snyggt att fortsätta denna sänkning en bit in i vardagsrummet. Denna låda kommer bli betydligt större ca 1,8m bred 4 m lång och 11 cm hög.
Hur ska jag bygga denna låda? Jag har börjat att regla med 45x45 som jag bygger ner med distanser till ca 11 cm. Men vad ska jag klä den i? MDF? Gips? Hur ska jag fästa reglarna. Det verkar som om de reglar jag satt upp sitter stabilt med 5x8 skruv och röd plugg. Räcker detta? Hur tätt ska de tvärgående reglarna sitta? cc30 eller cc60?
Jag har kapat till en 1cm MDF skiva i 11cm ribbor som jag täbkte använda som "sarg". Ska jag köpa MDF och klä i resten med oxxå? Hur får jag till skarvar, kanter och hörn?
Det blev visst många frågor, men all hjälp mottages!!
Men jag tänkte även sänka en större del av taket som kommer från hallen. Eftersom jag har sänkt tak i hallen med spottar och högtalare kan det vara snyggt att fortsätta denna sänkning en bit in i vardagsrummet. Denna låda kommer bli betydligt större ca 1,8m bred 4 m lång och 11 cm hög.
Hur ska jag bygga denna låda? Jag har börjat att regla med 45x45 som jag bygger ner med distanser till ca 11 cm. Men vad ska jag klä den i? MDF? Gips? Hur ska jag fästa reglarna. Det verkar som om de reglar jag satt upp sitter stabilt med 5x8 skruv och röd plugg. Räcker detta? Hur tätt ska de tvärgående reglarna sitta? cc30 eller cc60?
Jag har kapat till en 1cm MDF skiva i 11cm ribbor som jag täbkte använda som "sarg". Ska jag köpa MDF och klä i resten med oxxå? Hur får jag till skarvar, kanter och hörn?
Det blev visst många frågor, men all hjälp mottages!!
För att förtydliga min fråga:
Kan man få "perfekta" skarvar om man använder mdf-skiva 10 mm? Kan man limma i skarvarna?
När jag använde mig av gips i hallen såg jag tendenser till sprickbildning mellan gipsskivorna.
Kan man få "perfekta" skarvar om man använder mdf-skiva 10 mm? Kan man limma i skarvarna?
När jag använde mig av gips i hallen såg jag tendenser till sprickbildning mellan gipsskivorna.
Till att börja med använde jag inga remsor. Då sprack skarven.
Jag slipade ner skarvarna i efterhand och använde skarvremsor. Jag fick alla skarvar utom en att bli bra.
Det jag funderade på är om det är enklare att få till hörnen om man använder sig av MDF. Då kan man ju limma och putsa, sen har man skarpa hörn?
Om man skulle använda sig av gips måste man väl använda en hörnlist?
Jag slipade ner skarvarna i efterhand och använde skarvremsor. Jag fick alla skarvar utom en att bli bra.
Det jag funderade på är om det är enklare att få till hörnen om man använder sig av MDF. Då kan man ju limma och putsa, sen har man skarpa hörn?
Om man skulle använda sig av gips måste man väl använda en hörnlist?
Jag tror nog att det är det bästa. Det blir enkelt att få till snygga hörn!
Det enda som jag är tveksam till är hur man ska få till de långa skarvarna mitt på taklådan där två MDF-skivor möts.
Hur gör man där? Ser man till att man har en underliggande regel och sedan spacklar man eventuella ojämnheter? Behöver man glasfibertejp?
Någon som har erfarenhet av att bygga så här stor taklådor? 4mx2mx11cm??
Det enda som jag är tveksam till är hur man ska få till de långa skarvarna mitt på taklådan där två MDF-skivor möts.
Hur gör man där? Ser man till att man har en underliggande regel och sedan spacklar man eventuella ojämnheter? Behöver man glasfibertejp?
Någon som har erfarenhet av att bygga så här stor taklådor? 4mx2mx11cm??
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Laga skadat MDF-bord
Byggmaterial & Byggteknik -
McCulloch m105-97f - Sprängskiss/bilder på växellåda
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Prisvärd CNC fräs för stora MDF skivor för en "fattig" 17-åring?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ytterhörn mdf-lådor
Färg, Måla & Tapetsera -
Enkelt trägolv t uthus/lada - billigt?
Lösvirke & Timmerhus