Vi ska renovera tvättstugan i källaren och jag letar lämplig plats för tvättmaskin under tiden.
Vi har en stående stam som kommer från en toalett på övervåningen där det sitter en rensbrunn. Jag tänkte att man kan byta den mot en förgrening och dra ner ett vattenlås från tvättmaskin där i men allt sitter klämt.
Längst ner sitter en gummimuff mot gjutjärnsstammen i plattan, samma uppe till höger för avluftning. Jag har släppt på allt men det finns inte rörelsemån nog att få ur röret ur röret så att säga.
Det brukar finnas folk med smarta idéer här så jag passar på att fråga, hur skulle ni gjort? Pluspoäng om det går att återställa, men inget måstekrav.
Edit: tvättmaskinen vill inte pumpa högre än 1m enligt instruktionsboken, annars hade jag skarvat på något på avloppet från handfat uppe till vänster.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en stående stam som kommer från en toalett på övervåningen där det sitter en rensbrunn. Jag tänkte att man kan byta den mot en förgrening och dra ner ett vattenlås från tvättmaskin där i men allt sitter klämt.
Längst ner sitter en gummimuff mot gjutjärnsstammen i plattan, samma uppe till höger för avluftning. Jag har släppt på allt men det finns inte rörelsemån nog att få ur röret ur röret så att säga.
Det brukar finnas folk med smarta idéer här så jag passar på att fråga, hur skulle ni gjort? Pluspoäng om det går att återställa, men inget måstekrav.
Edit: tvättmaskinen vill inte pumpa högre än 1m enligt instruktionsboken, annars hade jag skarvat på något på avloppet från handfat uppe till vänster.
När vi bytte stammar körde jag ner ett gammalt kabelskyddsrör i det utgående avloppet och stoppade i andra änden ner avloppsslangen från tvättmaskinen, som fick bo i torkrummet under tiden.J jhall skrev:
Funkade alldeles utmärkt, behöver inte vara något avancerat. I synnerhet inte i ett utrymme där en översvämning inte orsakar några katastrofer.
Gummimuffen längst ner verkar stega upp dimensionen från 110 på plaströret till kanske 125 på gjutjärnet. Verkar vara rätt bra spänn på den så jag vet inte om jag får tillbaka den om jag drar bort den från järnet.nino skrev:
Nu när jag tittar närmare så är det en Wavin 110 skjutmuff och från vad jag kan se på bilder på nätet så borde det gå att skjuta den nedåt, men den verkar ha gosat ihop sig med den ena rördelen. Ska se om jag kan brotta loss den.E Eld skrev:
Spraya med lite vatten och diskmedel om du inte har rörsmörja, både ovanför och underJ jhall skrev:
Prova även att snurra runt den på röret
Brukar gå rätt lätt, men det ser inte ut att finnas utrymme vare sig uppåt eller nedåt att skjuta undan gummimuffen.J jhall skrev: