Hur varm luft får man köra i ett vanligt spirorör.
Vilken isolering passar bäst om röret ska gå ijenom en vägg?
Går det köra med vanlig isolering av hönsnättyp?
 
tänkte du på röret från köks fläkten?
 
Nej jag tänkte på de spirorör som är till ventilationen/värmen.
När luft-elvärmen är på är tempen ca 30*C.
Just nu suger jag in varmluft ovanför kaminen och kommer då upp högst i 26 grader men om jag kopplar på luften direkt på kaminen riskerar temperaturen bli mycket högre...
Det tar nämligen ganska lång tid innan de andra rummen börjar värmas trots att man eldar.
 
JanneT5 skrev:
Nej jag tänkte på de spirorör som är till ventilationen/värmen.
När luft-elvärmen är på är tempen ca 30*C.
Just nu suger jag in varmluft ovanför kaminen och kommer då upp högst i 26 grader men om jag kopplar på luften direkt på kaminen riskerar temperaturen bli mycket högre...
Det tar nämligen ganska lång tid innan de andra rummen börjar värmas trots att man eldar.
Är du säker på att du får koppla röret direkt till kaminen?

Jag hade tanken att göra samma som du. Koppla på rör på vår kamin (en Hugo miljö) för att leda värme direkt till annat rum. Fick avslag från sotarmästaren. Samtliga som jag har frågat säger samma sak. Om kaminen inte är godkänd för rörmontage så blir installationen inte godkänd ur brandsynpunkt och får eldningsförbud.

Kaminen måste vara byggd med speciella spjäll som stängs vid för hög temperatur.

Men fick fick om vi ville koppla rör på luften till kaminen så att vi kan ta tilluften från något annat rum och på så sätt från cirkulation av värmen ändå.

Jag har dock inte gjort någon sådan rördragning.
 
Kolla med sotaren, de vet.
Jag har sett installationer på byggmarknader där de leder ut avgaser från kaminer till ventilation. Har funderat på hur det går till, det ser läbbigt ut. Det går alltså att ha ganska höga temperaturer, men framförallt kolla upp hur det ska se ut innan du ökar för mycket.
Om det är någon som funderar på att leda onormalt varm luft till sin frånluftvärmepump så vill jag avråda från detta. För varm luft är skadlig för frånluftvärmepumpen, köldmediet är framtaget för "normala" rumstemperaturer.
 
it-snubben skrev:
Är du säker på att du får koppla röret direkt till kaminen?

Jag hade tanken att göra samma som du. Koppla på rör på vår kamin (en Hugo miljö) för att leda värme direkt till annat rum. Fick avslag från sotarmästaren. Samtliga som jag har frågat säger samma sak. Om kaminen inte är godkänd för rörmontage så blir installationen inte godkänd ur brandsynpunkt och får eldningsförbud.

Kaminen måste vara byggd med speciella spjäll som stängs vid för hög temperatur.

Men fick fick om vi ville koppla rör på luften till kaminen så att vi kan ta tilluften från något annat rum och på så sätt från cirkulation av värmen ändå.

Jag har dock inte gjort någon sådan rördragning.
Jag har själv en hugo miljö här hemma. och den är kopplat på rör så jag får både ut värme i köket , hallen och i rummet kaminen står i..
 
Angående själva spirokanalen tål den rätt höga temperaturer men risk att den ändrar lite färg.
Det som inte tål så mycket är gummipackningen nprmal -30 <->+100, går att få med annat material som tål högre temperaturer.
 
När jag var på Hem&Villa mässan i höstas så hade dom spirorör som skorstten i mässhallen och dom eldade så luften dallrade runt röret så det borde tåla en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.