Har tömt mitt system på vatten och installerat termovar och termobac. Laddar 80-82 grader hela tiden. Har läst att vissa laddar upp emot 90-95 grader i tanken. Vad är normal/bäst temp? Jag får max 80-82 grader i tanken hur hårt jag än eldar. laddpumpen står på läge 2 av 4. Har luftat en hel del. Ibland hörs ett redigt flurrande ifrån pump och rör när vattnet är runt 80 grader. Har en strypventil innan termovaren. Hur mycket ska igentligen strypas? Jag har den nästan på halvstrypt.
Laddtempen styrs av termostaten i Termovar och påverkas inte om du inte har väldigt lågt flöde på pumpen. Men det är väl precis vad du ville uppnå?
Stryper du flödet i cirkulationsslingan sjunker tempen snarare än ökar.
Vill du ha varmare i tankarna får du fortsätta att elda efter att tempen stigit över 80 i botten av tanken. Skickar du in 80 i pannan kommer det ut varmare...
Stryper du flödet i cirkulationsslingan sjunker tempen snarare än ökar.
Vill du ha varmare i tankarna får du fortsätta att elda efter att tempen stigit över 80 i botten av tanken. Skickar du in 80 i pannan kommer det ut varmare...
Vad händer om du fortsätter att elda efter att hela tanken är 80? Slår pannan av då?CHEMAS skrev:
Hur du fått tanken till 95 grader kvittar ju. Direkt eller genom att först elda till 80 och sen skicka genom vattnet en gång till.
Termostaten bestämmer vilken temp som går in i pannan o inte ut ur pannan, Testa att köra pumpen på 1:an istället för 2 då går vattnet långsammare genom pannan = högre temp.. Kör även cirk.pumpen till radiatorerna på 1:an..CHEMAS skrev:
Annars är det som Matss skriver fortsätt bara elda så bör det ju bli 90-95° till slut..
97
För mig går laddningen i 2 faser liksom.
Först blir det 85 grader i hela tanken sen stiger den till 95-97
Kör laddomat21
Först blir det 85 grader i hela tanken sen stiger den till 95-97
Kör laddomat21
Vad har du för panna? Maxtempen styrs av vilken typ av överhettningsskydd den har. Är det en panna med frånlyftfläkt så kanske fläkten slår från vid 80 grader.
Är det en självdragspanna så kanske dragregulatorn lägger åt dragluckan.
det här har de andra redan antytt, men vi tar det en gång till
/spiker
Är det en självdragspanna så kanske dragregulatorn lägger åt dragluckan.
det här har de andra redan antytt, men vi tar det en gång till
/spiker
Brukar stanna vid c:a 92-92-85. Ungefär när tanken når 80 grader längst ner, stiger den övre termometern till 85-90 grader. Har pressat upp hela tanken i 96 grader men då gick pannan till slut i kok eftersom jag hade lagt in lite för mycket ved (kökspanna, lättare att reglera en fläktstyrd misstänker jag). Laddningen styrs via en Thermomatic K som öppnar gradvis från när pannan kommit upp i 60 grader. Under större delen av eldningen ligger laddtempen på 80 grader.