Hej,
Har gjort bort mig lite och har eventuellt grävt ner en för klen kabel (Ahlsell 30970). Skulle givetvis ha tagit 5G6 men det är alltid lätt att vara efterklok. Kabeln ligger på mellan 50 och 150 cm djup bortsett från vid husfasaden. Jag kan sätta en kapslad kopplingsdosa och gå fram / bort med 5G6 ovan jord om det hjälper.. Nedlagd längd är mellan 15 och 20 meter.

Någon som har Elvis och kan räkna ut detta åt mig? Jag vet att 16A är lugnt. Frågan är dock om vi kan komma undan med att säkra upp med 20A..

Det är tre pumpar på totalt 14HP och två värmare. En på 6000W och en på 3000W. Båda värmarna kommer att behöva gå främst vintertid men även vid uppstart. Worst case kan inträffa med full belastning samtidigt.

Kommer givetvis inte koppla själv utan det gör behörig elektriker men måste vi gräva nytt kabeldike så blir det bråttom.

Är en tillfällig lösning som kan vara i allt från en månad till något år. Har Hager jordfelsbrytare i centralen och kan sätta en till för denna grupp.

Redigerat:
Belastningsförmågan för en nedgrävd N1XV 5G2.5 ledning i normal mark är ca 30 A.
För att kontrollera frånkopplingstiden behövs uppgift om förimpedans, men längden och en JFB borgar för att det knappast kan vara något problem med 20 A.

Men 20 A ger bara 14 kW och totalt har du över 20 kW om alla pumpar och värme går samtidigt.

• Gilla
fredl
  • Laddar…
Tack. Hade skrivit lite fel. Pumparna är på 4hk, och 2x5hk. Värmarna är på 2x3kW. Om jag inte minns helt tokigt sa säljaren att man konfigurera för både 3x16A men då kan inte båda värmarna gå samtidigt som alla pumparna eller 3x20A utan begränsningar. Eller så var det 3x20A med reducerad värme eller 3x25A obegränsat. Låter som att det finns en möjlighet att klara Oss med befintlig kabel. Vore bra för vi har återställt efter dränering och våre surt att gräva upp allt igen.

Maximal drifttid med full last är 60 min. Annars är det 6kW plus en pump.

4 hk + 2 x 5 hk =14 hk och det är ca 11kW och värmare på 2 x 3 kW blir ca 17 kW tot och då är tom 25A på gränsen. 25A är ca 17 kW.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Verkar som att kontrollenheten från Gecko har intelligent lastbalansering. Systemet programmeras av tillverkaren med varje komponents last och systemet ser till att hålla totala lasten under säkringens storlek. Enligt denna bild är det 3x20A som gäller. Vet att de har gjort rätt stora framsteg med dessa pumpar på senare år och de kanske har blivit strömsnålare per hk.

Vi får se hur vi klarar oss. Vi lät väl få gå upp i storlek på huvudsäkringen om inget annat.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är nog svårt för motorerna i pumparna att bli strömsnålare per hk om man inte går upp i spänning. En elektrisk hk definieras som 0,746 kW :)

• Gilla
fredl och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Det är nog svårt för motorerna i pumparna att bli strömsnålare per hk om man inte går upp i spänning. En elektrisk hk definieras som 0,746 kW :)
Ah intressant. Misstänkte att det borde finnas ett samband. Då borde väl 14 hk motsvara drygt 10kW. 16kW sammanlagt plus några hundra watt till belysning, styrning och cirk pump.

En viktig fråga...

Tillåter styrenhetens logik att allt körs samtidigt ELLER stängs vissa pumpar av vid uppvärmning??

Man kan anta att pumparna inte är fullt belastade till motorernas märkdata så det ger lite marginal åt rätt håll också.

Tror vi får ändra omräkningsfaktorn till 0.736 eller 0.737 också för de som vill gå mellan hk och kW, en liten skillnad men ibland betydelsefull.

tommib
Ja, ok då. Det skiljer på en amerikansk och en "metrisk" hästkraft.
Forumet är svenskt så jag borde använt den metriska omräkningsfaktorn som av någon anledning är lite lägre.

De hade väl som vanligt "större" hästar där borta. Våra torpare hade inte foder till mer än 75 kgm/s vad man sen vill sätta g till varierar, många använder i dessa fall 9.81 men för enhetsomvandling/teknisk beräkning brukar 9.82 gälla.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
leverantören har nu bekräftat att den ska säkras med 3x20A vilket styrks ytterligare av bilden ovan från styr- och pumptillverkaren Gecko. Då verkar allt lösa sig.

Får höja huvudsäkringen från 3x16A till 3x20A och se hur det fungerar. I värsta fall får vi gå upp till 3x25A. Tack till alla som har bidragit.

Till poolens permanenta plats drar vi sedan 5G6.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.