För ett par veckor sedan fick vi leverans av granitbänkskiva, Nero Assoluto, mattslipad som vi köpt direkt av stenfirma.

Dessvärre är stenen inte svart utan grå och detta trots att vi såpat in den flertalet gånger och låtit såpan verka över natten. När såpan ligger på ser stenen ut som hos köksleverantörer eller stenproverna hos diverse stenfirmor men skillnanden är att så fort man torkar av den med vatten blir den gråflammig igen och minsta lilla fläck från matfett etc syns.
När vi pratat med stenleverantören säger han att det bara är att fortsätta med Grumme grönsåpa 1 ggr/vecka, vilket låter lite märkligt eftersom stenen inte drar åt sig såpan.

Nu har vi varit hos en stor köksleverantör och som säger att om man köper mattslipad granit hos dem så är den behandlad så att man inte ska behöva göra det själv med t ex stentvål, vilket de menade på är ett jättejobb att göra själv men som en del stenfirmor överlåter åt kunden.

Någon som har erfarenhet kring detta och vad det är för typ av behandling som krävs för att få graniten svart (och som tål vatten;-) ?

Tack på förhand!

Det skall medfölja imregneringsmedel med stenleveransen som är 1 behandling eventuellt 2 för att få optimalt resultat
Såpa eller vanliga rengörningsmedel som YES används för att de är basiska och inte påverkar kalksten eller marmor och fungerar inte för att mörka stenen permanent
Granit däremot eller Gabbro tål i stort sett vad som helst men om ytan är finslipad ( matt ) måste skivan behandlas med impregneringsmedel för att få fram färgen i stenen

Mattslipat granit blir alltid ljusare än polerat. Grumme grönsåpa är inte det bästa val - det är en rengöringsmedel som tar bort all fett och gör skivan känslig för fett igen. Det skall fetare såpa till för att behandla ytan, tror jag, typ den som används för golv. På en redan fett yta syns inga fettfläckar :).
gaia

Jag är inne på mitt andra kök med bänkskivor i mattslipad Nero Assoluto. Mattslipad sten kräver alltid mer omvårdnad än blankpolerad men det får man väl ta eftersom det är överlägset snyggast! Mitt tips är att köpa Loimaan Kivi's impregneringsmedel. Finns att köpa hos köksleverantörer som säljer deras sten. Efter 2 behandlingar håller sig stenen svart länge. Efter 9 månader har jag fått behandla vissa utsatta delar igen, men jag är ändå imponerad över hållbarheten.

Det näst bästa alternativet är parafinolja. Funkar ganska bra men kräver att man oljar in oftare.

Lycka till!

Jag har prövat Loimaan Kivi's impregneringsmedel och bänkskivan är nu precis som jag vill ha den! Tack för tipsen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.