1 755 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Mattehjälp och Excel
Nu är jag trött på att leta rätt på alla formler varje gång jag ska räkna ut något...
Någon som vill hjälpa till med att färdigställa det bifogade excelblad, så att man enbart behöver fylla i de redan givna mått?
Någon som vill hjälpa till med att färdigställa det bifogade excelblad, så att man enbart behöver fylla i de redan givna mått?
har inte tid nu men kan inte riktigt släppa det...
Hur ser formeln ut för att räkna ut både area och omkrets på en triangel om man bara vet sidornas längd?
Som excelmallen ser ut nu så är basen =3, sida 1 =1 och sida2 =2... det blir ju ingen triangel...?
Hur ser formeln ut för att räkna ut både area och omkrets på en triangel om man bara vet sidornas längd?
Som excelmallen ser ut nu så är basen =3, sida 1 =1 och sida2 =2... det blir ju ingen triangel...?
Nej, det är ju en riktig slutsats. Triangeln får ANTINGEN beskrivas genom att man anger höjd och bas, eller genom att man anger de tre sidorna. Jag har lagt in en formel som beräknar ytan från de tre sidorna.Hampe skrev:
Ser du använder en gamla klassisk formel för att beräkna arean när man bara vet längden på sidorna.andersmc skrev:
Nu behöver jag hjälp. Har gått och grubblat i 30 år av och till vad formeln heter. Svaga minnen av att den heter "Homeros sats" eller "Homeros formel", men jag får inga vettiga träffar på det. Vet du vad formeln heter så jag får sova för första gången på 30 år?
Liknande trådar
-
Hjälp med excel, räkna på huvudsäkring
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Behöver lite hjälp med Excel (web) och pivot-tabeller...
Teknik -
Hur monterar man denna kopplingsspak till klippo excellent s. Vet inte hur fjädrar och ring ska sitta. Hittar ingen sprängskiss på detta.
Trädgård allmänt -
Byta drivrem Klippo Excellent S 2005
Trädgårdsmaskiner -
Klippo Excellent H - orsak till oljeläckage på kamaxel?
Trädgårdsmaskiner