Nu är jag trött på att leta rätt på alla formler varje gång jag ska räkna ut något...

Någon som vill hjälpa till med att färdigställa det bifogade excelblad, så att man enbart behöver fylla i de redan givna mått?

Jag gjorde vissa justeringar. Cirkeln beror av den kortaste längden på skivan och en triangels höjd räknas från dess bas till "toppen".

>jojjo82
triangelarean måste divideras med 2... basen*höjden/2
och "rektangelvolymen" (kub) måste divideras med 1000 för att få liter

Redigerat:
Hampe skrev:
>jojjo82
triangelarean måste divideras med 2... basen*höjden/2
och "rektangelvolymen" (kub) måste divideras med 1000 för att få liter
Hoppsan :) Åtgärdat!

En liten förenkling när man använder Pi (3,14.....) i excel och som jag, inte kan alla decimaler utantill är att som i mitt exempel använda sig av pi() i formeln.

har inte tid nu men kan inte riktigt släppa det... :D
Hur ser formeln ut för att räkna ut både area och omkrets på en triangel om man bara vet sidornas längd?
Som excelmallen ser ut nu så är basen =3, sida 1 =1 och sida2 =2... det blir ju ingen triangel...?

Hampe skrev:
har inte tid nu men kan inte riktigt släppa det... :D
Hur ser formeln ut för att räkna ut både area och omkrets på en triangel om man bara vet sidornas längd?
Som excelmallen ser ut nu så är basen =3, sida 1 =1 och sida2 =2... det blir ju ingen triangel...?
Nej, det är ju en riktig slutsats. Triangeln får ANTINGEN beskrivas genom att man anger höjd och bas, eller genom att man anger de tre sidorna. Jag har lagt in en formel som beräknar ytan från de tre sidorna.

Grymt tack mina vänner!

Precis så jag önskade det d^_^b

andersmc skrev:
Jag har rensat upp lite i formlerna.
Kanske lite överkurs att använda definierade namn i formlerna.... Kan bli lite förvillande för de personer som vill se hur uträkningen ser ut när du använder andra namn i formlerna mot vad som står på kalkylbladet.

Den som inte vill använda kalkylbladet slipper naturligtvis göra det.

andersmc skrev:
Nej, det är ju en riktig slutsats. Triangeln får ANTINGEN beskrivas genom att man anger höjd och bas, eller genom att man anger de tre sidorna. Jag har lagt in en formel som beräknar ytan från de tre sidorna.
Ser du använder en gamla klassisk formel för att beräkna arean när man bara vet längden på sidorna.

Nu behöver jag hjälp. Har gått och grubblat i 30 år av och till vad formeln heter. Svaga minnen av att den heter "Homeros sats" eller "Homeros formel", men jag får inga vettiga träffar på det. Vet du vad formeln heter så jag får sova för första gången på 30 år? :)

Nu kan jag äntligen få sova riktig på 30 år.d^_^b

Mindes nästan rätt. "Herons formel" heter den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.