Håller på att bli tokig - halvtokig. Har äntligen beställt klinker som blev ett blankt turkost, med sandinslag i färgen - upplevs som som havet ...heter Ciel Provencal om någon känner till. Hur som helst vi har bestämt oss för vitt på väggarna, 25 gånger 40, men kan inte bestämma oss för om det ska vara matt vitt eller vitt blankt eller vitt blankt och vågigt/hamrat kakel. Storleken är ca 16 kvadrat.
Funderar också på det här med smuts, branschen säger att på matt syns inte smutsen. Har barn så det lär stänka en del. Vilka är era erfarenheter om vad som är snyggt och samtidigt praktiskt - snyggt känns som prio 1????

MVH Momma
 
Vi valde havsblått, matt klinkers till vårt badrum, och efter många om och men valde jag vitt, blankt vågigt kakel till det. Det blev mkt snyggt enligt alla som sett det. Jag är glad nu att jag valde blankt, det ger ett fräscht och rent intryck. Vad gäller praktiskt så kan jag säga att på toaletterna valde vi skiffergolv och stora matta vita kakelskivor. Dessa matta kakel är mkt känsligare för smuts än de blanka i badrummet. Inte nog med att smutset fastnar och syns tydligare på det matta kaklet - när man torkar dem måste man vara lika noga som när man tvättar fönster, annars blir det fula "ränder" på dem som syns när ljuset ligger på. Snygga alltså, men inte praktiska.
 
Vet inte om det är någon aspekt som spelar roll för dig men i vår lägenhet har vi vitt matt kakel och på matt kakel går det inte att fästa saker med sugplopp utan allt måste skruvas upp. Bla av den anledningen kommer vi välja blankt kakel till huset. Plus att jag tycker att det är snyggare! Men smaken är ju som sagt delad ;)
 
Jag hade samma problem, dvs matt eller blank (och kommer att ha det vid nästa badrum).
Jag gjorde om toa med dusch, med små svarta plattor på golvet och stora vita på väggen.
Jag ville ha blanka men fick höra att det blir mer jobb att hålla rent.

Nu har jag blanka plattor och tycket att det ser bra ut. Och visst, man får torka dem ibland, men det måste göras med matta också.
Så välj det du tycker är fin.
 
Vad har ni på golvet, matt eller blankt? Det spelar ju in ganska så rejält. Vad har ni för övriga material, hur skall eventuellt trä behandlas etc?

Jag personligen är för matt i badrum, och föredrar blankt i köks/hall-golv.
 
Har satt matt vitt kakel i vårt badrum och både jag och frugan (som egentligen var mycket emot matt kakel) är nöjda, Smuts verkar inte sätta sig eller synas mer på det matta jämfört med blankt som vi hade i vårt tidigare badrum. Något problem med sugkoppar har vi heller inte haft, sitter för tillfället provisoriskt duschdrapperi, tvålhållare och handukskrokar med sugkoppar.
 
Tack för alla tips/råd. Kan meddela att det blev vitt blankt och vågigt. Så nu hoppas jag att vi gjorde rätt val. Nu ska inredningen inhandlas oxå...pusst. Blir vitt eller ek. Ikväll kommer kakelsättare för att dra på all "tätning".

MVH momma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.