Hej
Jag är i färd med att beställa kakel och klinker till renovering av badrummet. Tänkte att golvet ska vara 30x30 plattor och väggarna vita blanka 30x60, satta ståendes, så att golv och väggar får "fogföljd", inga konstigheter, trodde jag...
Visar sig att golvet vi valt är 297x297 mm, och att företaget vi beställer från inte kan hitta några vita blanka plattor med "samma 30-mått" (dvs 297x600). Närmaste de hittar är 299x600 mm.
Antingen blir det att golvet får 4 mm fog och väggen 2 mm fog, och att plattorna centrerar med varandra, eller så får jag leta efter andra vita plattor?
Problemet är väl att inga hemsidor skriver ut sina mått i exakta mm, utan det står alltid 30x60 (även om måttet är 299x599) och jag har inte tid att flänga runt på alla kakelbutiker o mäta själv?
Förslag på lösningar sökes!!! kan man ha så stor skillnad i fogbredd i golv o vägg? eller hur hittar jag rätt kakel när ingen skriver ut verkliga mått?
Jag är i färd med att beställa kakel och klinker till renovering av badrummet. Tänkte att golvet ska vara 30x30 plattor och väggarna vita blanka 30x60, satta ståendes, så att golv och väggar får "fogföljd", inga konstigheter, trodde jag...
Visar sig att golvet vi valt är 297x297 mm, och att företaget vi beställer från inte kan hitta några vita blanka plattor med "samma 30-mått" (dvs 297x600). Närmaste de hittar är 299x600 mm.
Antingen blir det att golvet får 4 mm fog och väggen 2 mm fog, och att plattorna centrerar med varandra, eller så får jag leta efter andra vita plattor?
Problemet är väl att inga hemsidor skriver ut sina mått i exakta mm, utan det står alltid 30x60 (även om måttet är 299x599) och jag har inte tid att flänga runt på alla kakelbutiker o mäta själv?
Förslag på lösningar sökes!!! kan man ha så stor skillnad i fogbredd i golv o vägg? eller hur hittar jag rätt kakel när ingen skriver ut verkliga mått?
Sätt plattorna lite ”omlott” så golvfogen inte möter väggens vertikala fogar? Detta är typ en sån detalj man lägger mycket tanke och energi på innan och under en renovering, men knappt märker efter. Kommer vara toalett, kommod, handdukar, dusch/badkar och massa annat skit i vägen så man kommer inte riktigt märka detta om man inte aktivt kollar efter det
hmm... Överge fogföljd helt? kan också se konstigt ut, det är ett litet badrum. Svårt att skjuta fogarna på golv eller vägg och få vettiga kapningar på plattorna för både vägg o golv, en typ av kapning blir ju snyggast och då bör ju den snyggaste vara på både golv o vägg...
Om du exempelvis börjar med en helplatta på golvet, och börjar med en halvplatta på väggen, ser det inte konstigt ut.A Aml-h skrev:
Sannolikt skulle man knappt se det annars heller, även om jag förstår din tanke. Men undvik då, som sagt, aktivt fogföljd.
Ni kanske har rätt... tråkigt när man hade en vision... men tror @AG A s lösning har något, blir snyggast med golvbrunnen o kuvertskärning också, men de gör lite ont att vägghörnet i duschen får halva kakel... se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 914 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 914 inlägg
Nu har du ju ritat svart fog till vitt kakel men om du i stället har ljusgrå fog så kommer man ju inte att se de enskilda plattorna på samma sätt. Motsv. för golvet förstås.
Eller så väljer man att ha helt olika storlekar på golvet och väggarna. I ditt fall då t.ex. kakel som är ung. 20, 40 eller 50 cm på sidan mot golvet.
Eller så väljer man att ha helt olika storlekar på golvet och väggarna. I ditt fall då t.ex. kakel som är ung. 20, 40 eller 50 cm på sidan mot golvet.