Mats Jepsens satsning på ett eget vindkraftverk visade sig bli en dyrköpt affär. Kraftverket har helt slutat fungera och leverantören har gjort sig okontaktbar.

Du kan läsa artikeln här: Mats skrotar sitt vindkraftsprojekt

Tomture61
Om jag var ägare av detta företag som sålt vindsnurran skulle jag lägga allt krut som fanns på att laga kundens produkter.
Denna artikel tar ju död/sänker marknaden totalt !!
Vem vågar satsa på småskalig vindkraft nu !

Företaget är ju likviderats, men man undrar ju hur långt ansvaret för bolagsstyrelsen sträcker sig.

Frivillig eller tvångslikvidation?

säger Sven Ruin på Svensk Vindkraftförening.
Hmm...

Tomture61
HasseTeknik skrev:
Företaget är ju likviderats, men man undrar ju hur långt ansvaret för bolagsstyrelsen sträcker sig.
Beror på hur intresserad man är av att hålla liv/skapa förtroende för en ev framtida marknad.
Kanske kan tom tillverkaren av vindsnurran rycka in !

Redigerat:
Med ovan givna siffror känns det inte som det finns någon ekonomi i projektet. Återbetalningstiden för investeringen är så pass lång att utrustningen troligtvis redan fått bytas ut helt. Hur länge håller ett vindkraftverk? Är det bara en dyr hobby?

HasseTeknik skrev:
Ja, inte har man ansvar att lämna ut dokumentation för produkter i alla fall :). Däremot så kan man naturligtvis göra det ändå för man inte har något att förlora på det och vill sina gamla kunder väl.

Men om bolaget sålt rättigheterna till att producera sådana snurror innan det likviderades så får man sannolikt inte lämna ut dokumentationen till någon utomstående enligt avtalet. Någon kan ju ha köpt detta utan att köpa på sig gamla kunder med alla problem det skulle innebära.

Men risken är väl att snurrorna inte är dokumenterade alls och därmed finns inget att lämna ut.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Min teori är att vindkraftsmarknaden - iallfall med nuvarande teknologi - är döende i Sverige. Sol blir billigare och billigare. Jag skulle inte satsa en spänn på vindkraft idag.

Prisutveckling-Sverige-Solceller-2014.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Gunnar Asplund, utvecklingschef på enheten för högspänd likström vid ABB i Ludvika, på Energitinget i Älvsjö:

- Solenergi från Sahara till Europa blir mer och mer realistiskt. Solen är mycket mer pålitlig än vinden, Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Det har redan börjat byggas stora anläggningar i Nordafrika, bland annat av det spanska företagen Abengoa.

- Koncentrerad solenergi som fångas in av paraboliska paneler är oerhört attraktivt. Solenergin lagras i saltmagasin i 400 graders värme vilket innebär att man kan köra ångturbinerna dygnet runt, säger Gunnar Asplund.

Han menar att det egentligen inte finns någon energikris. Det handlar bara om att kunna överföra energin långa avstånd från producenterna till konsumenterna.

- Allt hänger på transmissionen, säger Gunnar Asplund.

Han lyfter fram ABB:s nya stora projekt i Kina där ABB bygger en 200 mil lång 800 kV-ledning från en av Yangseflodens bifloder till Shanghai.

- Det är lika långt som från Nordafrika till södra Sverige, säger Gunnar Asplund.

Så när när superkraftnätet i Desertec-konceptet väl är på plats så ändras nog villkoren än mera http://www.abb.com/cawp/seabb361/aef2c65e10dd223fc125766b004f4dc4.aspx

Redigerat:
Solceller i Sahara? Varför inte?

Såg beräkningar på detta för länge sedan. Tydligen ett fullt realistiskt alternativ, tekniskt alltså..
Om bara inte om vore..
Länderna i området har ju en tendens att vid sysslolöshet vilja skjuta på allt och alla. Ett klart verkligt problem, instabil tillgång alltså.
Sen finns det en annan aspekt också men den vågar jag inte ta upp...

Redigerat:
Tråkigt när enskilda entusiaster råkar illa ut
men det ligger i sakens natur. Ett litet företag, ibland enmansföretag, har små resurser att klara av sina åtaganden och de problem som kommer att uppstå under resans gång. Här med ett perspektiv på tio år eller mer innan det kan börja bli lönsamt. Har funnits liknande entusiaster i värmepumpsbranschen, där alla i slutänden blivit missnöjda och många känt sig lurade. Varför riskera att utsätta sig för ett sådant trauma? Livet måste handla om annat än onödiga konflikter. Köp av stora välrenommerade företag.

Jag förstår inte vurmen för småskalig energiproduktion, få saker har ju lika mycket stordriftsfördelar som att producera energi

tripptrapp skrev:
Jag förstår inte vurmen för småskalig energiproduktion, få saker har ju lika mycket stordriftsfördelar som att producera energi
Elbolagens monopol...

En del är envisa..
Eller så kanske de härsknar till när de ser att elen kostar 22öre/kwh och på fakturan har de 22 örena vuxit till 1.20 pga skatter avgifter moms certifikat etc etc..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.