341 läst · 12 svar
341 läst
12 svar
Matning till undercentral garage
Skåpet i huset är TN-C system och har en kabel ut till garaget som är 5g6mm ska då PE och N sammankopplas i husets central på PEN skena?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Jag ser inte relationen mellan skåp, hus och garage.
Man kopplar ALDRIG ihop en N- och PE-ledare. Det närmaste man kommer är när man tar ut TN-S från en PEN-skena, men där ska N- och PE-ledarna ha varsin oberoende skruv.
Om har en elcentral som är matad med TN-C så ska man alltså ansluta en utgående TN-S-ledning så.
Om en elcentral är matad med TN-S, då finns redan två separata plintar för N och PE som ska användas för utgående TN-S-ledningar, men N-plinten är inte alltid tydlig.
Man kopplar ALDRIG ihop en N- och PE-ledare. Det närmaste man kommer är när man tar ut TN-S från en PEN-skena, men där ska N- och PE-ledarna ha varsin oberoende skruv.
Om har en elcentral som är matad med TN-C så ska man alltså ansluta en utgående TN-S-ledning så.
Om en elcentral är matad med TN-S, då finns redan två separata plintar för N och PE som ska användas för utgående TN-S-ledningar, men N-plinten är inte alltid tydlig.
Det är bättre att koppla centralerna parallellt än att lägga den nya som undercentral (under befintliga).
Nya matningen plockas faserna innan befintliga huvudbrytaren, nollan och skyddsjord plockas från PEN-skenan (helst så nära inkommande PEN-ledare), i nya centralen på N respektive PE-skenorna.
Nya matningen plockas faserna innan befintliga huvudbrytaren, nollan och skyddsjord plockas från PEN-skenan (helst så nära inkommande PEN-ledare), i nya centralen på N respektive PE-skenorna.
Centralen är matad med TN-C och ska nu ansluta en matning till garaget som har en nergrävd kabel som är 5g6mm.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte relationen mellan skåp, hus och garage.
Så det sitter jord och noll blandat i centralen i huset.
Ska man inte då koppla ihop PE och N på den skenan i huset som har blandat och sen i garagets under central kopplar man då N in på JFB direkt och sen PE på PE skena direkt?
Precis så jag kopplar ihop PE och N på 5g6mm kabeln i husets central där de enbart sitter pen skena alltså delat jord och noll.Demmpa skrev:
Och sen i garagets undercentral kopplar jag N direkt på JFB sen PE på PE skena och särar på bygeln emellan de skenorna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Jag tolkar det som en fråga. Nej, men jag är lite ordvrång här. Kopplar man en elcentral tycker jag man bär vara noga med begreppen: Man ansluter N- och PE-ledarna i utgående TN-S-ledning till varsin skruv på PEN-skenan i centralen. Dom får då samma ursprung, men "N" och "PE" är aldrig sammankopplade.M Morgan Olsson3 skrev:
ja, rätt !M Morgan Olsson3 skrev:
Men då är det rätt i hur man kopplar i husets central? Att man lägger PE på 1 egen skruv och N- på en egen skruv?Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som en fråga. Nej, men jag är lite ordvrång här. Kopplar man en elcentral tycker jag man bär vara noga med begreppen: Man ansluter N- och PE-ledarna i utgående TN-S-ledning till varsin skruv på PEN-skenan i centralen. Dom får då samma ursprung, men "N" och "PE" är aldrig sammankopplade.
ja, rätt !
Aha ja trodde dom blev som ”sammankopplade” då eftersom det delar plintrad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Jo, på sätt o vis...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Det ska undvikas. Man får inte riskera att anslutningen glappar på plinten med N- och PE-ledarna fortfarande sammankopplade för det får samma konsekvens som ett PEN-ledarbrott. Så ja, i detta fall blir N- och PE-ledarna sammankopplade, och det är dåligt.
När man tar ut ledare från PEN-plinten så blir det inte N eller PE förrän de har lämnat plinten. På plinten är det PEN, efter plinten är det PEN, PE eller N beroende på vad man har valt. Efter plinten kopplar man aldrig ihop N och PE igen.
När man tar ut ledare från PEN-plinten så blir det inte N eller PE förrän de har lämnat plinten. På plinten är det PEN, efter plinten är det PEN, PE eller N beroende på vad man har valt. Efter plinten kopplar man aldrig ihop N och PE igen.
Klicka här för att svara