Först och främst vill jag säga att jag inser självklart till fullo att min fråga kommer ha oändligt många svar, jag är bara ute efter ifall det finns någon som kan ha en rimlig uppskattning.

Frågan lyder helt enkelt såhär:
Hur många vanliga 2-vägs uttag, och strömställare för belysning går åt ifall man skulle göra om en 100kvm villa? Är det rimligt att tänka 4st uttag i varje rum? Det vill säga ett i varje hörn, och 1 enkeltrapp/kron för belysning i varje rum?

Är det någon som själv gjort om ett liknande hus och har kvar en sammanställning av materialet som gick åt skulle jag uppskatta ett svar enormt!

E
Ska du bara byta apparater (strömbrytare och vägguttag) så är det väl bara räkna allt som sitter idag.

Ska elen göras om helt och hållet så är det bäst att göra en skiss över huset där uttag, brytare, belysningspunkter, mediauttag m.m är inritat. Utefter skissen kan man sen mängda materialåtgång

S Skurt92 skrev:
Först och främst vill jag säga att jag inser självklart till fullo att min fråga kommer ha oändligt många svar, jag är bara ute efter ifall det finns någon som kan ha en rimlig uppskattning.

Frågan lyder helt enkelt såhär:
Hur många vanliga 2-vägs uttag, och strömställare för belysning går åt ifall man skulle göra om en 100kvm villa? Är det rimligt att tänka 4st uttag i varje rum? Det vill säga ett i varje hörn, och 1 enkeltrapp/kron för belysning i varje rum?

Är det någon som själv gjort om ett liknande hus och har kvar en sammanställning av materialet som gick åt skulle jag uppskatta ett svar enormt!
Som du själv säger så är det ju beroende på hur ytan används, men generellt är det väl vanligt med två i sovrum och arbetsrum, men fler i tex vardagsrum, som även är större. Du kommer säkert i närheten om du tänker ca 15 st ”vanliga” uttag. Sedan har du ju ev specialvarianter vanliga i kök och badrum.

Enligt svensk standard ska det i bostadsrum finnas ett dubbelt vägguttag per 3,75 löpmeter vägg
Vid dedikerad tv plats ett sexvägsuttag varav två brunnar kan vara avsedda för platt europa uttag
Inkopplings punkter för ljusarmaturer enligt följande:
En inkopplingspunkt i ett rum vars yta är max 15 m2, för varje därutöver yta på 10 m2 ytterligare en inkopplingspunkt
Sen kan ju standarden frångås eftersom det inte är en regel

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.