Är det hårt eller mjukt om du petar på det?
Mitt minne av 70-talet är att det var spånskivornas årtionde, men känns det som treetex kan det vara någon konservativ byggare som satt någon råspont i taket, och sedan treetex utanpå? Så gjorde man på 40- och 50-talet...
Hur känns det där du ska ta hål, svarar det?
Om det nu är treetex, så har jag har lite svårt att tro att man skulle satt treetex mellan reglar, då hade den nog ramlat ner vid det här laget.
Mitt minne av 70-talet är att det var spånskivornas årtionde, men känns det som treetex kan det vara någon konservativ byggare som satt någon råspont i taket, och sedan treetex utanpå? Så gjorde man på 40- och 50-talet...
Hur känns det där du ska ta hål, svarar det?
Om det nu är treetex, så har jag har lite svårt att tro att man skulle satt treetex mellan reglar, då hade den nog ramlat ner vid det här laget.
Det känns relativt mjukt, dock ej svampigt.
Tycker det känns fluffigare och mer "segt" än en (modern) spånskiva
Tycker det känns fluffigare och mer "segt" än en (modern) spånskiva
Skulle säga att det är tretex. Den vi hade i väggarna var just 14mm tjock.
Den bör nog sitta i råspont eller i glespanel.
Skruvar sitter dåligt i tretex så skulle inte hänga nå tungt alls i tretexen
Edit finns en typ av spontad masonit som ör lika tjock också men den är stenhård
Den bör nog sitta i råspont eller i glespanel.
Skruvar sitter dåligt i tretex så skulle inte hänga nå tungt alls i tretexen
Edit finns en typ av spontad masonit som ör lika tjock också men den är stenhård
Skulle det funka med gipsplugg eller någon annan typ som expanderar på insidan?
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Min regelfinnare ( enkel modell) hittar inga reglar i taket. Kan Treetex störa den på ngt sätt?
Hos mig satt det spikat med en miljon små spik med cc30 spikregel, testa med en stark magnet om du kan lokalisera nåt dom är fästa med? Annars kan man ta en hyffsad nål och sticka igenom och se vart dom ligger.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska be om offert på material till ett hus i lösvirke.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilket material ska jag använda mellan husgrund och gräsmatta?
Trädgård allmänt -
Isolering av vind, 60-talshus, vilket material bör jag välja och hur tjock isolering?
Isolering -
lägga golv i hus, total nybörjare, val av parkett och underlagsmaterial.
Golv -
Distansmaterial innervägg hus byggt 1976
Byggmaterial & Byggteknik