Användes Treetex som innertak på 70-talet?

Jag ska hänga upp en taklampa som väger en del och funderar på vad taket håller för.

Någon som vet?

Se bild på materialet, tjocklek ca 14mm

• Tätt uppifrån av 70-tals innertaksmaterial Treetex, synlig struktur och tjocklek på ca 14mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det hårt eller mjukt om du petar på det?
Mitt minne av 70-talet är att det var spånskivornas årtionde, men känns det som treetex kan det vara någon konservativ byggare som satt någon råspont i taket, och sedan treetex utanpå? Så gjorde man på 40- och 50-talet...
Hur känns det där du ska ta hål, svarar det?
Om det nu är treetex, så har jag har lite svårt att tro att man skulle satt treetex mellan reglar, då hade den nog ramlat ner vid det här laget.

Det känns relativt mjukt, dock ej svampigt.
Tycker det känns fluffigare och mer "segt" än en (modern) spånskiva

Skulle säga att det är tretex. Den vi hade i väggarna var just 14mm tjock.

Den bör nog sitta i råspont eller i glespanel.
Skruvar sitter dåligt i tretex så skulle inte hänga nå tungt alls i tretexen

Edit finns en typ av spontad masonit som ör lika tjock också men den är stenhård

Skulle det funka med gipsplugg eller någon annan typ som expanderar på insidan?

Min regelfinnare ( enkel modell) hittar inga reglar i taket. Kan Treetex störa den på ngt sätt?

skivexpander eller liknande bör fungera om du inte har råspont under. Testa o dra in en skruv så ser du om det är nå bakom.

A Andreas A. skrev:
Användes Treetex som innertak på 70-talet?
Hade det i mitt hus från -74. Att hänga upp nåt bara i tretex blir nog dumt, det bästa är att lokalisera en regel under och skruva i den.

Stefan N Stefan N skrev:
Hade det i mitt hus från -74. Att hänga upp nåt bara i tretex blir nog dumt, det bästa är att lokalisera en regel under och skruva i den.
Ja, det är lite så jag känner.
Problemet är att det inte verkar finnas ngn regel där vi vill hänga lampan

Hos mig satt det spikat med en miljon små spik med cc30 spikregel, testa med en stark magnet om du kan lokalisera nåt dom är fästa med? Annars kan man ta en hyffsad nål och sticka igenom och se vart dom ligger.

Magnus E K
Antar att det är en våning till ovanför? Om det är vind, kan du inte undersöka ovanifrån hur det är konstruerat?

A Andreas A. skrev:
Skulle det funka med gipsplugg eller någon annan typ som expanderar på insidan?
Nej, treetexen är för klen.
Hitta en regel.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.