1 560 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Material bakom vägghängd wc
Samma material som du har på väggen utanför fixturen eftersom du ska ha tätskikt på väggen och golvet även bakom fixturen.P Plate9211 skrev:
Så först gör du klart golv och väggar. Sedan monterar du fixturen och klär in den med tex. Luxskivor. Glöm inte ett litet skvaller hål i botten så du ser om det börjar läcka.
Om du bara ska måla väggen funkar inte luxskivan
Krille-72 skrev:
Det skall nämnas att detta är en endast wc och kommod.
Jag är medveden om att det rekommenderas tätskikt på golv och 50 upp på vägg men tätskikten fyller ingen funktion i detta fallet så jag kommer inte att sätta det i detta badrummet
Det verkar ju dumt att avvika från gällande branschregler ifall man absolut inte behöver.P Plate9211 skrev:
Det är samma regler och utförande i en wc som ett badrum med skillnaden att du bara ”behöver” dra upp tätskiktet på vägg ca 100 mm precis som du skriver.
Men det är inte så dumt att täta bakom fixturen om det skulle bli ett läckage
Förstår vad du säger.
Men man kan ställa sig frågan vad ett tätskikt i detta badrum skulle göra för nytta.
I badrum med våtzon finns alltid en brunn. Därav andra regler.
Skulle jag få en omfattande skada så rinner vattnet ut i vardagsrummet istället det är väl knappast bättre.
Just nu är det väl den enda anledningen att sätta tätskikt i en gästtoalett för att kunna få ersättning från försäkringsbolagen vid eventuell skada?
Men man kan ställa sig frågan vad ett tätskikt i detta badrum skulle göra för nytta.
Skulle jag få en omfattande skada så rinner vattnet ut i vardagsrummet istället det är väl knappast bättre.
Just nu är det väl den enda anledningen att sätta tätskikt i en gästtoalett för att kunna få ersättning från försäkringsbolagen vid eventuell skada?
Ah, så det är inte ett badrum utan en toalett, om man inte är *väldigt* kortväxt?
Självklart kan man ställa sig frågande till gällande branschregler. Och du gör ju som du vill. Men omdu inte gillar svaren bör du inte fråga utan göra efter eget tycke och hoppas på det bästa.P Plate9211 skrev:Förstår vad du säger.
Om du får en omfattande skada kommer det läcka ut i v- rummet. Men innan det rinner över tröskeln om du byggt wc rätt ryms det många liter på golvet. Förhoppningsvis hinner du se detta innan det rinner vidare över tröskeln.P Plate9211 skrev:Förstår vad du säger.
Står det och smådroppar bakom fixturen och du inte har något tätskikt så kommer skadan i konstruktionen bli onödigt omfattande.
Så jag tycker nog att det finns många anledningar att följa gällande branschregler även om man struntar i frågan om ersättning från försäkringsbolag eller ej.
Jag skrev precis ”jag förstår vad du säger”.K KakelDaniel skrev:
Tolkat du det som att jag inte gillar svaret?
Dessutom har jag aldrig ställt någon fråga gällande tätskitet...
Liknande trådar
-
Behöver jag skivmaterial bakom pärlsponten?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur tar man reda på material bakom kakelvägg
Badrum -
Tätskikt fattas bakom vägghängd toalett - dolt fel?
Badrum -
Vilket material bör man bekläda väggen bakom kamin med?
Byggmaterial & Byggteknik -
Materialval bakom vägghängd WC?
Badrum