jag har en kakelugn. Bakom en murstock. Ägare innan har tapetserat på murstocken. Kan jag sätta en plåt bakom och runt kakelugnen sätta liggande hyvlad panel som går 2 cm in bakom kakelugnen? Avstånd mellan murstock och kakelugn är idag 3 cm.
 
  • Närbild på glipan mellan en vit kakelugn och en tapetserad murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelugn med mönster intill en tapetserad murstock med synlig skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad det är för regler runt kakelugnar men brännbart material nära kaminer och sånt ska man inte ha rent generellt.
 
Claes Sörmland
Håller med om att det låter som en dålig lösning och jag har inte sett lösningen med trä så nära en kakelugn. Formellt gäller de skyddsavstånd som gällde när huset byggdes (kakelugnen installerades) och man ska inte ändra på dem. Vanligen så höll man trä borta från murstocken med undantag för bjälklagets ändträ och där väggar gick emot murstocken murade man ut tungor. Dessutom är det vettigt att inte bygga in de putsade ytorna på murstocken så att man kan få en vettig brandskyddsinspektion och se eventuellt läckage. Ibland får man nedslag på skalväggar och liknande som satts upp. Tapetsering av murstocken måste ha varit OK ibland för det ser jag ofta i gamla hus. Kanske tyckte man att man skulle se en eventuell läcka i alla fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.