Hej!
Jag vill mata småfåglarna i trädgården nu ubder vintern. De tycker bäst om jordnötter. Dilemmat är att de spiller väldigt mycket, vilket resulterade i att råttor hittade en plats för föda också.
Finns det något jag kan fylla fågelmataren med som inte drsr till sig råttorna?
Hälsningar Anders

• Fågelmatare hänger i ett träd täckt av snö, med en träbyggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sämsta jag har provat är "vildfågelmix". Där kastar fåglarna bort spannmålen på backen för att få tag i frön.

Skalade solrosfrön är bra tycker jag. Dom flesta fåglar kniper ett frö och flyger iväg till ett annat träd eller buske för att börja äta. Bli väldigt lite spill under mataren.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Det sämsta jag har provat är "vildfågelmix". Där kastar fåglarna bort spannmålen på backen för att få tag i frön.
Våra vinterfåglar ratar vete och havre, den enda fågeln som äter havre är gulsparven. Därför är vildfågelmix ett dåligt alternativ.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Gällande frö så matas det bara med solrosfrö och i rnatare som tar 10kg. Sedan kan de få lite jordnötter och talgbollar.

Automaten ser inte ut att vara avsedd för nötter?

Jag har en automat för nötter (stålnät) men jag lägger bara i jordnötter om det blir riktigt kallt. Jag köper 600 g talg/frö-korvar och skär upp i mindre delar och de funkar bra i nötautomaten. Fåglarna hackar loss så mycket mat de får i sig och inget hamnar på marken. När det blir kallt så häller jag på jordnötter i mellanrummen som blir och fåglarna kan flyga iväg med en hel jordnöt dvs de får mer energi med sig och fler kommer åt att äta. När jordnöttetna tar slut finns det fortfarande mat kvar.

I fröautomaten blandar jag skalade solrosfrön ich viktfågelblandning (ÖB:s) . När det är kallt äter pillfinkarna också säden men annars hamnar mycket på marken och grönfinkar, duvor och en fasan städar upp.

• Gilla
El Capitan 006
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.