Hej,

Vi funderar på att installera en kamin inför nästa vinter som komplement till Luft/Luft värmepump och elradiatorer. Vi bor i ett radhus och flera av grannarna har installerat vedkaminer. Vi funderar dock på en pelletskamin för att tomterna är väldigt små och jag är inte så sugen på att fylla hela tomten med ved. Några säckar pellets känns lättare att kunna lagra. Dessutom slipper man arbetet med att klyva och stapla osv.

Men... lite av vitsen med en kamin är att ha en värmekälla vid strömavbrott. Finns det pelletskaminer som man kan mata manuellt? Jag har sett att det finns modeller som kan matas med ett bilbatteri, men det känns inte aktuellt. Hur ofta har man ett laddat bilbatteri över... och dessutom verkar batteriet inte vara så länge. Så finns det pelletskaminer man kan mata helt manuellt?

Mvh,
Mattias

Jag har sett sådana som matas manuellt, men då gissar jag att man går miste om en stor del av poängen med en pelletskamin. Då laddar man en brasa och tänder varefter den brinner utan reglering tills det tar slut. En pelletskamin som kräver el kan själv starta och stoppa efter behov och den kan mata fram pellets från ett litet förråd som räcker ett par dagar. Har du ofta strömavbrott? Det finns även kaminer som kan eldas både med ved och pellets. Vedeldningen lär inte kräva någon el.

Erik

Hej och tack för svaret!

Det jag funderade på var väl om det finns kaminer som matas per automatik under normal drift, men som kan matas manuellt i nödfall. Vi har inte strömavbrott så ofta, men det har hänt en gång per vinter de senaste två åren. Om det är kallt ute märker man ganska snabbt att det blir kallt i vårt dåligt isolerade 70-tas hus. Efter en timme är det dags att plocka fram filtarna... :)

Det är med pellets/ved kominerade kaminer lät intressant. Det får jag undersöka!

Mvh,
Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.