Måste en golvvärmefördelare ha oshuntat vatten på min tank? Eller kan jag göra ett av stick på ett element rör i källartaket och dra ner till fördelaren?

Så länge du har tillräckligt med flöde i din radiatorslinga går det att dra direkt från den. Dock måste du in med en shunt om du har ett högtemperaturssystem för att få ner värmen i framledningstemperaturen till dina slingor. Enda skillnaden blir att din gv-shunt blandar olika mängder kallt och varmt vatten.

Har du ett stort 1-rörssystem och gör avsticket tidigt på slingan är risken dock att bromsar upp ditt radiatorsystem en aning med minskat flöde.

// Mats

jag har full självcirkulation på alla våningar vid strömavbrott. Lite mindre på översta våningen men de blir varmt så de ska nog duga då. Men är det farligt att köra in 60-65gradigt vatten i fördelaren?

De flesta slingorna klarar ju de temperaturerna utan problem men det finns flera trådar här på forumet som beskriver risker och problem med att köra för varmt vatten i slingorna. Ett problem det som uppstår med trägolv med golvvärme där yttemperaturen inte bör gå över 28 grader pga snabb uttorking och stora rörelser. Ett annat problem att den höga temperaturen gör att flödet blir väldigt lågt i vissa fall och du har får stor värmeavgång i början av slingan och kallt golv mot slutet.

Allt givetvis beroende på dina förutsättningar men detta var några risker. Sök lite på forumet så hittar du mer att läsa.
Antar att du har en pump i normalfall och självcirkulation endast när strömmen gått men hur hade du tänkt dig att lösa cirkulationen i slingorna? Många cirkulationspumpar kommer ju med shuntar som fixar problemet.

// Mats

Redigerat:
Ja, det ska inte vara några problem.

// Mats

Hur får du då varma golv när elementvattnet är kallt sommartid?

Matss skrev:
Hur får du då varma golv när elementvattnet är kallt sommartid?
Är detta ett stort problem? Har ju aldrig under 20grader i element slingan sommartid. Finns väl otaliga toaletter med en Push12a inkopplad.
Kommer man uppleva toagolvet så fruktansvärt kallt på sommaren?

I vårt badrum i markplan med klinkers har vi inte igång golvvärmen på sommaren och det upplever jag inte som kallt. Men det är ju just det, VI upplever det inte som kallt... andra har säkert andra preferenser.

gadeberg skrev:
Är detta ett stort problem? Har ju aldrig under 20grader i element slingan sommartid. Finns väl otaliga toaletter med en Push12a inkopplad.
Kommer man uppleva toagolvet så fruktansvärt kallt på sommaren?
Kör du innetempstyrd shuntstyrning och stor elementyta har du för låg temp tex när solen ligger på på vår och höst. Sen beror det på hur känslig man är.

Det teknisk korrekta är i alla fall att kunna styra GV separat.

Då kan ske det bästa ändå är att dra rör från tanken. Har ju färdiga uttag på rören mellan panna och tank. För det är ingen fara att köa in 100gradigt vatten i golvvärmeshuntgruppen?

Vad är detta för koppling?

Måste man inte ha massa bypassventiler eller vad det heter? Framledning och retur brukar väl vara ihop kopplade på slutet efter fördelarna?
Bilden är från Rinkaby Rörsbutik, kan man koppla såhär?

8b9201092303Pc136.jpg
show.aspx

Blir det dumt om jag matar födelaren men R15 rör och har 20mm rör i slingorna. Kan det bli "för lite vatten"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.