Är det god standard vad dom föreskriver?

  • Antal röster
    3
I fastigheten så kommer 32mm inkommande vatten in som efter vattenmätare går ner till 22mm, den fördelar sig sen till handfat i pannrummet och servisledning till kök, badrum, wc, tvättstuga.

Representanten för det kommunala FV bolaget samt rörmokaren är enstämmiga i att det är fackmannamässigt att ansluta FVC från en fördelning på 12mm kopparrör som sitter som en fördelning på 22mm röret för att det efter centralen ska mata ovan nämnda punkter med varmvatten.
Istället för direkt mot 22mm servisledning i kommande vatten.

Dom anser även att det är ovidkommande att plombera rören som går upp till tryckkärlet på vinden eller inte.

Jag skulle vilja höra eran åsikt om detta, jag tycker det låter rätt konstigt.
 
B Bjoern skrev:
I fastigheten så kommer 32mm inkommande vatten in som efter vattenmätare går ner till 22mm, den fördelar sig sen till handfat i pannrummet och servisledning till kök, badrum, wc, tvättstuga.

Representanten för det kommunala FV bolaget samt rörmokaren är enstämmiga i att det är fackmannamässigt att ansluta FVC från en fördelning på 12mm kopparrör som sitter som en fördelning på 22mm röret för att det efter centralen ska mata ovan nämnda punkter med varmvatten.
Istället för direkt mot 22mm servisledning i kommande vatten.

Dom anser även att det är ovidkommande att plombera rören som går upp till tryckkärlet på vinden eller inte.

Jag skulle vilja höra eran åsikt om detta, jag tycker det låter rätt konstigt.
Förstår jag det rätt att dom inte vill byta ut hela inkommande vattenledning utan det handlar bara om det rör som används för att fylla på fjärrvärmeväxlaren vid behov ?

I så fall räcker troligen 12mm gott och väl - de få liter du behöver fylla på med årligen kanske tar några sekunder extra bara då.
 
Neh. På fvc så har du inkommande och retur fjärrvärme och så har du matning kall vatten som går in i fvc och så matas det ut varmvatten för dusch etc. Dom vill mata min fvc med en 12mm prisol så en 12mm vv prisol ska serva en hel villa med varmvatten, det är ju samma som fyller på elementen och det kanske som du säger inte är så viktigt eftersom det är ett slutet system som sparfylls.
 
B Bjoern skrev:
Neh. På fvc så har du inkommande och retur fjärrvärme och så har du matning kall vatten som går in i fvc och så matas det ut varmvatten för dusch etc. Dom vill mata min fvc med en 12mm prisol så en 12mm vv prisol ska serva en hel villa med varmvatten, det är ju samma som fyller på elementen och det kanske som du säger inte är så viktigt eftersom det är ett slutet system som sparfylls.
Ah, så det är varmvattenmatningen för huset (för dusch, bad osv) som skall bytas från 22mm till 12 mm?
12 mm är kanske lite snålt, men troligen blir det väl inga stora problem.
Jag har 12mm ut från vår VVB, men då är huset litet.
15 mm brukar väl annars vara standard tror jag, 22mm lät stort.
Men det har nog lite med tryck, storlek på hus samt hur många "utlopp" som används samtidigt, längd på rör, antal våningar osv också att göra kan jag tänka mig.

Men om dom tar beslutet och gör det och säger att det skall bli bra så får väl dom komma och byta om det inte funkar också :)
 
Kallvattenledning in till FJVC finns väl ingen anledning att snåla med dimension på. Däremot vv-ledning ut från centralen kan vara en god ide att använda klena rör, du får då vv snabbare vid tappställena.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ah, så det är varmvattenmatningen för huset (för dusch, bad osv) som skall bytas från 22mm till 12 mm?
12 mm är kanske lite snålt, men troligen blir det väl inga stora problem.
Jag har 12mm ut från vår VVB, men då är huset litet.
15 mm brukar väl annars vara standard tror jag, 22mm lät stort.
Men det har nog lite med tryck, storlek på hus samt hur många "utlopp" som används samtidigt, längd på rör, antal våningar osv också att göra kan jag tänka mig.

Men om dom tar beslutet och gör det och säger att det skall bli bra så får väl dom komma och byta om det inte funkar också :)
Nej, jag jag tror heller inte att det blir några större problem, däremot så hade jag önskat att en fackman kan förklara skillnaden, den faktiska skillnaden. I detta fall så handlar det om en nyinstallation av fvc och det känns lite ovärdigt på nå vis.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Kallvattenledning in till FJVC finns väl ingen anledning att snåla med dimension på. Däremot vv-ledning ut från centralen kan vara en god ide att använda klena rör, du får då vv snabbare vid tappställena.
Det är ju lite så jag tänkte, stort in och sen fördela på slingor till dom olika tappen, muntligt så ville dom inte förstå vad jag talade om men jag skrev ett mail och bad dom svara och motivera deras tillvägagångsätt och då jag ringde dom och kvittrade i telefonen nu på morgonen och skulle absolut göra som jag sa. Konstigt det där, hur endel hantverkare tänker sig att det går att frångå muntliga och skriftliga ök samt att försöka påtvinga ett byte av samtliga stammar i huset med element och samtliga vattenledningar och menar på att dom inte kommer att sätta igång en fvc som dom offertat till kund, bara kan tvärvända när man ber att få det dom påstår i svar skriftligen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Vad är det för befintlig dimension ut från VVB då?
Det är väl lämpligtvis styrande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för befintlig dimension ut från VVB då?
Det är väl lämpligtvis styrande.
Det blir 15mm direkt fördelat på tre slingor som i sin tur matar kök badrum wc tvättställ tvätt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.