2 604 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Måste vi dränera?
I våran jordkällare är det ett vitt pulver, ser ut som sockervadd. Har fått veta att det bildats av kalk och salt pga. fukt i grunden. Hur pass allvarligt är detta? Måste vi dränera för att få bukt på problemet eller räcker det med att städa ur och sätta in en luftavfuktare?
Tacksam för svar!
Sandra
Tacksam för svar!
Sandra
Vad är det som gör detta till ett problem? Ni bor väl inte i jordkällaren? Jag tror inte att risken är särskilt stor att maten ni förvarar där skulle bli salt eller så.
Jag har likadana utfällningar i min källare och det är inget som skadar något. Så lägg ingen möda på det är mitt tips.
Jag har likadana utfällningar i min källare och det är inget som skadar något. Så lägg ingen möda på det är mitt tips.
Problemet är att vi inte vill ha en grund som inte är frisk och därför vill jag veta hur pass stor omfattning det är att åtgärda problemet? Det är även tänkt att resten av källaren ska inredas till tvättstuga, där vi även sett lite av detta socker.
Om man inte gör något åt det, kan det då utvecklas till mögel eftersom fukten i grunden fortfarande är kvar?
Om man inte gör något åt det, kan det då utvecklas till mögel eftersom fukten i grunden fortfarande är kvar?
Sten och betong möglar inte. Däremot om du förvarar något som är biologiskt nedbrytbart mot dessa väggar så kan de mkt väl börja mögla och med tiden brytas ner och bli jord. Men jag är tämligen säker på att det här inte är ngt ni behöver vara bekymrade över egentligen. Men har ni tänkt att sova där, eller förvara massa papper och annat så kan det ju tänkas att det kan vara idé att dränera. Men lite värme kan också göra susen med fukten. Ta först och främst och mät luftfuktigheten över en tid i källaren. Saker och ting möglar först vid en relativ fuktighet (RH) på ca 76%. Under det så är det ingen fara.
Okej, tack så mycket för din hjälp!
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Hej, Jag har liknande saltutfällningar i garagegolv och i en oanvänd källare. Det vita luddet som kommer är ett resultat av fukt i cement/murbruk. Cementgolvet och väggen är relativt gammal byggt ca 1944 resp 1955. Under sommaren när det är varmare torkar garagegolvet ut och man kan bara sopa bort det vita dammet som är kvar.
Fukt är nog huvudproblemet och sen får du nog fundera på vad som orsakar fukten.
Avfuktning, värme och ventilation kanske tar bort symptomen av fukten men själva orsaken till fukten kommer någonstans ifrån (cementgolv på dåligt dränerad mark, markfukt, otillräcklig dränering, läckande rör i takavvattning mm)
Fukt är nog huvudproblemet och sen får du nog fundera på vad som orsakar fukten.
Avfuktning, värme och ventilation kanske tar bort symptomen av fukten men själva orsaken till fukten kommer någonstans ifrån (cementgolv på dåligt dränerad mark, markfukt, otillräcklig dränering, läckande rör i takavvattning mm)