Mitt larm simkort gick ut så jag beställde et nytt från Telenor men det går ej fylla på med Telematik.
Måste simkortet vara ett M2M och varifrån skaffa man sådant?
 
tommib
Det borde inte behövas. Prova med ett vanligt kontantkort. Det som är speciellt med telematikkorten är väl att de övervakas och kan hanteras via särskild mjukvara när man har många installationer.

Man kan beställa från olika larmbutiker om man vill.
 
S
tommib tommib skrev:
Det borde inte behövas. Prova med ett vanligt kontantkort. Det som är speciellt med telematikkorten är väl att de övervakas och kan hanteras via särskild mjukvara när man har många installationer.

Man kan beställa från olika larmbutiker om man vill.
M2Mkorten ska alltid ha "företräde" i nätet, så att säga. Är larmansvarig där jag jobbar och hade en säljare för Telenor på besök, han förklarade att M2Mkorten alltid har prio i nätet vilket gör att även om nätet överbelastas med "gott nytt år" hälsningar så ska larmen komma fram snabbt.
 
tommib
Intressant. Undrar om det är så i verkligheten eller om det är säljsnack.
En del larm överförs säkert med SMS, speciellt när det inte är kopplat till larmcentral. Frågan är hur viktigt/tidskritiskt det är?
Larm som är tidskritiska har ändå helt annan typ av överföring.

Hur som så verkar det gå bra att köpa telematikkort från ett flertal leverantörer. Googla telematikkort så dyker det upp ett antal alternativ.
 
Tja, det är ju inte enbart beroende av att just det SIM-kortet ev. skulle kunna prioriteras det måste ju gå hela vägen till mottagande larmcentral. Är det då ett krav att även Larmcentralen också måste ha en Telenoranslutning till deras mobilnät, dvs någon paketerad M2M-tjänst?
 
Tror jag uttryckte mig fel. Jag beställde ett fritt kontantkort från Telenor men kan inte ladda den med telematik. Måste jag beställa ett Telematik kort som kostar 150kr som är laddat med 100kr?
 
tommib
Ja, det låter rimligt.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
RilleRock
L lostinsweden skrev:
Tror jag uttryckte mig fel. Jag beställde ett fritt kontantkort från Telenor men kan inte ladda den med telematik. Måste jag beställa ett Telematik kort som kostar 150kr som är laddat med 100kr?
Telenor har ett specifikt telematikort.
Telias kort kan bli både och vilket man väljer när det aktiveras.
Telia har även rena telematikort och på dessa är det default inget pinkodslås.
 
L lostinsweden skrev:
Tror jag uttryckte mig fel. Jag beställde ett fritt kontantkort från Telenor men kan inte ladda den med telematik. Måste jag beställa ett Telematik kort som kostar 150kr som är laddat med 100kr?
Vad betyder "ladda den med telematik"?
 
H hanpa skrev:
Vad betyder "ladda den med telematik"?
Det är Telenors M2M abonnemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.