Man är hela tiden ansvarig för sina handlingar.

Har entreprenören upplysts om att resultatet av hans handlande är insprutat kloakvatten
i mitt hus och att jag tänker begära skadestånd och han ändå fortsätter,
så är det kriminellt och ingen olyckshändelse.

Jag kan inte förstå hur du tänker. Lite logik får väl ändå krävas.
Är det ok att misshandla någon i stan bra man inte kommit dit med detta syfte.
 
F
Jamen då är det ju bara att polisanmäla direkt. Skadeståndet behöver du nog inte ta ställning till förrän (om) det blir rättegång sånt har nog ett bra tag på er att tillfriskna och fundera ut ett belopp. En idé kan väl vara ett belopp motsvarande er inkomst under sjukperioden. Då har ni ju fått "dubbel lön" för besväret.
 
  • Gilla
elile
  • Laddar…
Ser inte hur detta ska vara en sak för polisen och vår domstol men tror du att du har ett case så gå vidare med det.
Bara ur ren nyfikenhet genom att du jämförde det med tårtan mot Jimmie, vad skulle straffpåföljden kunna vara i ditt fall?
 
Jag är övertygad om att det är helt omöjligt att få entreprenören dömd för att uppsåtligen ha sprutat in kloakvatten. De kommer att hävda att det var ett misstag, missförstånd eller liknande och det ska nog till stark bevisning för att domstolen ska tro att uppsåt fanns. Släpp den tanken helt och koncentrera er på att få Stockholm Vatten att ersätta alla kostnader (inkl inkomstbortfall) som ni drabbats av, samt att vidta åtgärder för att detta inte ska hända igen.

Släpp de slamrande brunnarna tills vidare också, det kan ni ta hand om när denna fråga är löst. Alt går ni ut med en hink sand och själva och sopar ner i kanten kring brunnarna. Det borde ta högst en kvart. Det är nog mycket mer jobb att få Stockholm Vatten att fixa det.
 
@ pelpet "Jag är övertygad om att det är helt omöjligt att få entreprenören dömd för att uppsåtligen ha sprutat in kloakvatten. De kommer att hävda att det var ett misstag, missförstånd eller liknande "

Ja nu är det väl inte de allra smartaste som väljer ett sådant arbete, men att Stockholms Vatten skulle hyra in så förståndshandikappade för detta jobb, att de inte förstår konsekvenserna av sitt handlande, trots att de just blivit upplysta om det, är knappast troligt.
 
De kanske hade ett stopp som måste bort, och tänkte att konsekvenserna av att inte spola skulle bli värre än om du fick in lite mer kloakvatten?

Jag tror för övrigt inte att folk som jobbar med VVS är mindre klyftiga än andra.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Så det du egentligen säger är väl:
Ja det är klart att de helt hänsynslöst fortsatte sprutandet med full insikt om resultatet, men att de är tillräckligt smarta för att sedan förneka detta.

Tror du inte att en domstol också kan genomskåda detta?

Man borde ju då först öppnat andra brunnar för avluftning, pluggat igen i min riktning och sprutat åt rätt håll och inte baklänges. Detta var väl för jobbigt.
 
Tror du på fullaste allvar att de stod utanför dig fullt medvetna om att det återigen skulle bli baktryck och tänkte.. "nee nu j**lar ska de få" och blåste på allt de kunde?

Känns som den här diskussionen har ebbat ut och hjälpen/förslagen du får förkastas av dig om de inte samtycker mot vad du tänkt.

Gå vidare och begär ditt skadestånd men återkoppla gärna hur utfallet bli.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
@ Sandgren84 "Tror du på fullaste allvar att de stod utanför dig fullt medvetna
om att det återigen skulle bli 7 baktryck och tänkte.. "nee nu j**lar ska de få"

"fullt medvetna" Ja, men resten är ditt påhitt, men snarare något åt:

Äsch har vi klarat oss utan någon som helst åtgärd 3 gånger tidigare, så kör vi som vi brukar.
Vi gav lägsta anbudet och därför ryms det inga speciella arbetskrävande försiktighetsåtgärder.
Vi har inte heller fått någon info eller beställning på att denna sträcka är speciellt känslig och kräver extra åtgärder.
Eftersom ansvaret för både S.V. bolaget och tillsynsmyndigheten ligger hos samma borgarråd,
så är det säkert helt riskfritt. Miljöförvaltningen brukar visserligen kunna hota med / döma ut vite
för upprepade förseelser mot privata företagare, men inte ens det lär bli aktuellt av samma skäl.
-----
Det viktigaste för mig är att få slut dessa inkompetent utförda högtrycksspolningar och att få
andra åtgärder utförda som hindrar fler upprepningar. 5 ggr räcker.
 
Hade jag varit dig så skulle jag vara mer intresserad av varför de spolar samma sträcka så ofta. Känns som att ni kan få riktiga problemen vid ett större regn.

I övrigt så håller jag med sandgren84.
 
@ santos Nu pratar du väl ändå i nattmössan.
Kloak och dagvatten går väl i skilda rörsystem, annars är det riktigt illa.
Inte vill man dimensionera reningsverken för att rena regnvatten.
 
elile skrev:
@ santos Nu pratar du väl ändå i nattmössan.
Kloak och dagvatten går väl i skilda rörsystem, annars är det riktigt illa.
Inte vill man dimensionera reningsverken för att rena regnvatten.
Det är inte så många decennier sedan man förbjöd nya inkopplingar av dagvatten till avloppsnätet.
Så bor du i ett gammalt bostadsområde finns risken att systemen är kombinerade.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Fy va snuskigt. Finns det inga beslut på när sådant skall vara ombyggt?
 
elile skrev:
Fy va snuskigt. Finns det inga beslut på när sådant skall vara ombyggt?
Hur menar du?
Ska vi gräva upp alla kombinerade system i hela landet och lägga om?
Då hade vi nog fått leva på nudlar i några år...
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Ja, visserligen önskar jag nu att kloakmassan jag fick insprutat hade varit mer utspädd, men en utspädning försämrar reningen mycket i absoluta mängder, så att mycket mer skit kommer ut i vattendrag & sjöar.

Nu är förstås behovet av åtgärder varierande, men åtminstone de platser man ofta läser om att t.o.m. orenat utsläpp förekommer vid mycket regn, borde åtgärdas. Ett pris på miljön behövs att jämföras med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.