C
elile skrev:
Jo de har nyligen sagt att de givetvis ersätter kostnaderna, men inget om skadestånd.
Vi är fortfarande båda sjuka och vill avvakta med slutligt belopp tills vi är friska.
Ett skadestånd är enkelt uttryckt i princip samma sak som att de ersätter era kostnader. "Sveda och värk" är generellt sett svårt att få ersättning för, om det var det du tänkte på.

Eget arbete och förlorad arbetstid är naturligtvis även detta en kostnad för er. Kan dock tänka mig att det blir diskussion om huruvida sjukdomen är orsakad av skadan eller inte. Kan nog vara bra att utreda detta i den mån det går och fixa ett läkarintyg om ni inte redan gjort detta.

Kanske ostrategiskt att börja med ett blygsamt krav när man skall förhandla om ersättning, men men...
 
  • Gilla
elile
  • Laddar…
@santos "då kan det komma en bil som nästan inte har någon kapacitet att suga."
Det var en ny och fin jättebil, så det var nog bara handhavandefel.
 
O
När jag bodde i en brf så fick vi översvämning i källaren som berodde på att vattenledningen i gatan läckte. Det var Stockholm vatten som var ansvariga. Vi hade inga problem alls med ersättning.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Jo bilen kan vara helt ny men är det en spolbil så är det inte säkert att den kan suga. Det finns många typer av bilar.
Det finns bilar som bara spolar, bara suger, kombibilar återvinnare osv.
 
pelpet skrev:
Fy vad äckligt! Det här kan inte vara kul. Men släpp miljöförvaltningen, det här är en fråga för Stockholm Vatten.

Jag tycker att ni till att börja med ska kräva att Stockholm Vatten installerar en backventil på ert avlopp som en första, omedelbar åtgärd. Sen ska de givetvis stå för alla kostnader det här har orsakat er inklusive inkomstbortfall. Ni borde också filma ert eget avlopp på Stockholm Vatten bekostnad, det kan finnas risk att ert avlopp skadats av det höga trycket.
Jag anser att man ska vara försiktig med att installera backventiler då en felaktig monterad sådan eller brist på kunskap hos personen den är installerad hos kan bli verkningslös.
Sedan, håller inte avloppet inte för att spolas så är det nog hög tid att byta ut det, och jag antar att stockholms vatten inte äger hela ledningen? Utan det är husägarens ansvar inne på tomt.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Sedan är det så som även stockholms vatten skriver i sitt svar. Att vid spolning där det finns risk för över- eller undertyck i ledningen så skall föraren av spolbilen innan spolning av ledningen öppna en eller några brunnar på sträckan för att släppa in- eller ut luft för att undvika det som nu har hänt.
Jag vet även att i områden/kommuner som man vet att detta problem kan uppstå informerar husägarna innan spolning via brev så att de har tid att lägga tyngder på toasitsen men även golvbrunnar.
Anledningen till att de är på din gata och spolar "ofta" skulle jag tro bero på att sträckan ligger i en plan för ronderingsspolning vilket inte alls är ovanligt och kan bero på olika saker, för dåligt lutning, svacka eller liknande som gör att man måste spola för att undvika stopp på systemet.
 
elile skrev:
@ santos & Odjuret
Min klagan till StockholmVatten 150903:
Vet inte om kloakproblemen beror på inkompetens hos inhyrda entreprenörer eller om de försöker med genvägar för en så liten arbetsinsats som möjligt, men är övertygad att jobbet gå att utföra på ett bättre sätt:

Mitt hus har gatans & områdets lägsta och sista avloppsanslutning.
När man börjar spolningen längst upp & bort och bara spolar slammet framför sig, utan att pumpa ut tillräckligt ofta, så kan man räkna med att det bildas en ordentlig propp här.

Av ljudet (som uppstod före) att döma har jag kommit fram till att en stor luftmängd byggde upp ett högt tryck i rör & brunnar för att sedan explodera ut genom mina toaletter, när proppen brast.

Tycker också att man gjorde alldeles för långa hopp mellan spolställena och hoppade över för många brunnar.

Kan det ha någon betydelse att även en till husrad bakom med STOR höjdskillnad är ansluten till samma gata?

Kräver att ni berättar vad ni gör för att detta inte ska hända igen.
Kan någon form av backventil monteras?
Kommer ni att förvarna nästa gång?
----------
Även grannhuset med en obebyggd tomt emellan drabbades, dock i mindre omfattning.

Utdrag från svar från S.V.
Jag har pratat med (namn utbytt mot) ansvarig som kommer ta kontakt med våra entreprenörer för en genomgång av kundbemötande samt att de kan de rutiner som finns när en skada har uppkommit.

Ansvarig kommer också peka på de rutiner vi har vid spolning, tex att brunnar skall öppnas för att minimera riskan att det blir över eller undertryck i ledningarna.



Var det här din första kontakt med Stockholm Vatten?
 
Nej förra gången det hände skickade jag också mejl, men fick aldrig något svar.

Detta var det första nu:
Spånga 150827
kund@stockholmvatten.se

Nu igen!
Vid högtrycksrensning av avlopp i gatan på ......vägen fick vi åter toaletterna dränkta med avlopp idag.
Det sprutade rakt upp i taket med stinkande avlopp.

Kan man inte anpassa trycket lite bättre?

Detta har hänt förut och då föreslog jag att ni åtminstone kunde förvarna oss så att vi kunde ta bort mattor med mera och täcka över.

Ni är tydligen ett riktigt skitbolag som inte ens orkar med detta.

Och ännu mera problem:
Man lyfter på alla brunnslock utan att se till att de sedan ligger stadigt och därefter låter de mycket för varje bil som kör över.
Personalen varav en är riktigt otrevlig säger att de struntar i detta och detta är Stockholm Vattens problem.

Kom gärna och fixa!!
-----------
Det hände inte mycket sedan tills jag mejlade vd.
 
Redigerat:
@ pelpet "släpp miljöförvaltningen"

Varför tycker du det? Det är de som har tillsynsansvaret.

När man från början inte får någon reaktion från Stockholm Vatten,
så tycker jag att det är nästa naturliga steg att ta.

Med en högsta ansvarig politiker från miljöpartiet, så hade jag
förväntat att de åtminstone skulle förstå sig på en så här
hälsovådlig miljöfråga, men dåligt med svar därifrån.
 
Skulle vara intressant att se hur trevlig du varit om detta drabbat dig. Läs gärna tidigare inlägg lite bättre.
 
Nu vet jag inte riktigt vad i tidigare inlägg jag har missat?
Att börja med att kalla entreprenörer för inkompetenta eller Stockholmsvatten för ett "skitbolag" anser iallafall jag som en ej så trevlig ton.
Jag kan garantera dig att personer som skriker hög och är otrevliga får den hjälp som de ha rätt till men inte mycket mer.
Är man trevlig och förklarar problemet gör det ofta att man får mer hjälp än vad som behöver ges.
Hoppas du förstår vad jag menar?
Och självklart är det ingen höjdare att få badrummet nedstänkt av avlopp, det tror jag alla håller med om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag triggar på "Spånga" i texten här ovan. Bor själv i Spånga.

Min granne råkade ut för liknande för ett drygt år sedan, i hans fall sprutade det "bara" upp ur en golvbrunn i garaget.

Men det lär väl vara samma spolfirma som ställer till det i hela området.
 
  • Gilla
elile
  • Laddar…
Jag kan nog hålla med TS här. Om Stockholm vatten vid 4 spolningar av fyra har sprulackerat huset invändigt med avloppsvatten, och till o med fortsatt spruta in avloppsvatten under pågående sanering.

Och att det är en entreprenör gör ingen skillnad. Om Stockholm vatten fortsätter att anlita en entreprenör som visat sig uppenbart inkompetent så ligger både det formella och det moraliska ansvaret på Stockholm vatten.

Ja då kanske de "snälla" metoderna börjar bli utömda.
 
  • Gilla
elile
  • Laddar…
Vet att när en sportstuga fick golven dränkta av avlopps vatten så bilades klinkern ut och golven frästes och flytspacklades och ny klinker, för att få bort alla föroreningar.
Nu kommer jag inte ihåg om avloppsvattnet låg kvar länge innan det sanerades
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.