A
Är ansvarig för försäljningen av ett bostadshus som en organisation äger. en mindre villa.

Budgivningen
5,1 milj
5,075
5,025
5
osv.

Siffrorna stämmer inte exakt så det inte går att spåras om nu någon är med i detta forum. Men beloppen är ungefärliga.

De som har det högsta, andra och tredje har vi tagit reda på en del om, det som är möjligt. Av olika anledningar är högsta budet ingen vi vill sälja till och kanske inte till även den andra. Tveksam bakgrund m.m. Men tredje budet är väldigt vettigt folk med bra renommé vad vi har kunnat få fram.

Vill vill sälja till vettigt och seriöst folk bara och vara säkra på att det inte blir några problem.

Frågan som vi har är om vi kan sälja till de med tredje budet utan problem? Tänkt att skriva kontrakt nästa vecka.

Pengarna spelar inte så stor roll 100.000 kr hit och dit. Vi har tillräckligt ändå.

Säljaren bestämmer vem som får köpa objektet. Det är vad jag känner till i alla fall.

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Organisationen bör ju kunna bestämma i sin styrelse vem som skall få köpa det dom säljer. Är det enhälligt beslut så bör det ju inte kunna knorras över.

Privat hade det varit solklart.

A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Organisationen bör ju kunna bestämma i sin styrelse vem som skall få köpa det dom säljer. Är det enhälligt beslut så bör det ju inte kunna knorras över.

Privat hade det varit solklart.
Har redan fullmakt från styrelsen att sköta om allt.

Ok. då säljer jag till trean.

Väldigt bra med internet och Facebook m.m. Visss visar ju upp sina dåliga sidor. Bra så man vet

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Det här är ett beslut som jag hade tyckt övergår fullmakten. Du har fullmakt på att sälja _punkt_. Hade det framgått i fullmakten om de olika kriterier du nu räknat upp så hade jag tyckt det var ok. Men nu är det inte dina pengar så en extrastämma för att ta det beslutet tycker jag skulle vara på plats. Det är för mycket pengar för att våra chansa. Jäv, mutor ja vad som helst kan en medlem som är lite rättshaverist komma på.

• Gilla
Bumlersson och 4 till
  • Laddar…
C
Magnus Filip skrev:
Har redan fullmakt från styrelsen att sköta om allt.
Även om du har styrelsens mandat är det alltid bra att ta det slutgiltiga beslutet formellt och gemensamt i en så stor fråga.
Finns alltid en viss risk att det blir tjafs om varför man valt det ena eller det andra.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
I med TS skriver "VI" så känns det ju som att de har varit överens om det.

Inget att diskutera egentligen, ni säljer till den som ni anser är vettigast.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Det beror ju lite på vilken typ av organisation det rör sig om. Är det en organisation där medlemmarna äger en andel, typ en brf eller vägförening? Då ska man nog vara beredd på att försvara sitt beslut att inte acceptera högsta budet.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Som andra redan är inne på är det nog klokt att stämma av och åtminstone belägga anledningen till ni valde ett lägre bud, vi gjorde ju ofta omvända typ i samfälligheten att vi inte tog billigaste offert, men då var vi noga med att nedteckna anledningar, vilket kunde vara kreditupplysning, referenser o dyl , så har man sitt på det torra, tycker man bör kunna vända på det o applicera som jag förstår din situation

Det är säljaren som fritt får välja vilket bud och vilka villkor man accepterar så den biten som andra sagt är inga problem

Att inte sälja till högsta budgivare tycket jag låter vanskligt om man inte har riktigt bra argument för alla medlemmar i föreningen.

Jag är själv medlem i en förening som äger mark och ett par stugor på några öar. För att slippa underhållet skulle man sälja stugorna. Inför försäljning hade styrelsen rätt ut sagt att man inte var tvungen att sälja till högsta budgivare. Som upplagt för att det skulle bli liv när stugorna inte såldes till högsta budgivare utan någon som hade kontakter i styrelsen. I mitt fall slutade det hela med att försäljningen drogs tillbaka...

Att du inte anser att man ska sälja till en viss köpare när du säljer en fastighet är en sak. De allra flesta medlemmars intresse är förmodligen att få så mycket betalt som möjligt.

NoOne2k, att bara titta på vad någon bjuder är knappast någon smart strategi, det är betydligt viktigare att man väljer någon som man vet kan genomföra köpet utan att det "strular", varken nu eller i framtiden.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
NoOne2k, att bara titta på vad någon bjuder är knappast någon smart strategi, det är betydligt viktigare att man väljer någon som man vet kan genomföra köpet utan att det "strular", varken nu eller i framtiden.
Jag håller helt med dig där, men det är mycket lättare att göra den bedömningen när du bara måste övertyga dig själv om att inte ta det högsta budet, det blir lite svårare när du ska övertyga 10 eller 100 andra personer om samma sak.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, om man säljer åt någon annan än sig själv. Då bör man ha väldigt bra skäl om man inte väljer det högsta budet. Och det bör vara skäl som "alla" kan känna likadant för.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
N NoOne2k skrev:
Att inte sälja till högsta budgivare tycket jag låter vanskligt om man inte har riktigt bra argument för alla medlemmar i föreningen.

Jag är själv medlem i en förening som äger mark och ett par stugor på några öar. För att slippa underhållet skulle man sälja stugorna. Inför försäljning hade styrelsen rätt ut sagt att man inte var tvungen att sälja till högsta budgivare. Som upplagt för att det skulle bli liv när stugorna inte såldes till högsta budgivare utan någon som hade kontakter i styrelsen. I mitt fall slutade det hela med att försäljningen drogs tillbaka...

Att du inte anser att man ska sälja till en viss köpare när du säljer en fastighet är en sak. De allra flesta medlemmars intresse är förmodligen att få så mycket betalt som möjligt.
lungt!
Har med mig alla i styrelsen och har fullmakt. Två i styrelsen måste skriva på kontraktet.
Vi har gott om pengar. vill inte ha fel köpare. Alla är eniga.

Nummer 1 är en Besserwisser och bråkmakare på socialt forum.tex.

Nr 3 verkar mkt ordentliga och skötsamma.

• Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
lungt!
Har med mig alla i styrelsen och har fullmakt. Två i styrelsen måste skriva på kontraktet.
Vi har gott om pengar. vill inte ha fel köpare. Alla är eniga.

Nummer 1 är en Besserwisser och bråkmakare på socialt forum.tex.

Nr 3 verkar mkt ordentliga och skötsamma.
Då kanske nr1 är timid, tillbakadragen och skötsam när hen inte sitter vid tangentbordet?

Sälj till den ni vill. Mitt tips är att fundera en vända till vad ni menar med ”skötsam”, och att föreningen/styrelsen är överens om den definitionen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.