Som frågan lyder, är det någon som vet om man alltid lägger plast under foamen mot vattenburen golvvärme?

Lägger ett laminatgolv från Berry Alloc med förmonterad skummatta undertill, och när jag frågade i bygghandeln där den köptes sa de att det bara skulle vara att lägga på direkt på golvvärmen, men när jag kollar runt från olika leverantörer, inkl Berry Alloc, ser det ut som att många rekommenderar PE-folie som mellanskikt vid golvvärme. Så frågar om råd, ska jag lyssna på bygghandlaren att bara lägga på som det är eller invänta att bygghandeln öppnar efter helgerna så jag kan få tag i plast?

Bilder på både golv och underlag bifogat.

• Stapel av laminatgolvplankor med förmonterad skummatta, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med vattenburen golvvärme installerad, redo för golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plast läggs normalt bara om underlaget är betong.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
BirgitS
E ELNORD skrev:
Så frågar om råd, ska jag lyssna på bygghandlaren att bara lägga på som det är eller invänta att bygghandeln öppnar efter helgerna så jag kan få tag i plast?
Det är bäst att göra som det står i läggningsanvisningen för golvet för det är så tråkigt om det går fel och man inte kan reklamera golvet.

Vet inte hur det är med laminatgolv men när det gäller parkettgolv ska det normalt vara plastfolie när det är golvvärme.

• Gilla
ELNORD
  • Laddar…
I instruktionen anges att folie ska användas vid läggning av golvvärmematta, men det är lite otydligt då det inte framgår vad som gäller vid vattenburen värme med slang.

BirgitS
Försök få tag på deras kundtjänst så att de kan klargöra vad de menar och förhoppningsvis ändra instruktionen.

Jag undrar lite detsamma och står inför golvläggning (laminat på vattenburen golvvärme) och har fått till mig från min bygghandlare att det måste läggas någon form av skivmaterial över värmeplåtarna och slang innan laminatgolvet kan läggas. Samt att ångspärr ska användas.

Jag skippade plasten när jag lade furugolv, även om instruktionen dikterade så. Använder ingen plast i mitt hus alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.