10 284 läst · 8 svar
10k läst
8 svar
Måste man komma åt golvbrunnen under badkaret?
Hej!
Sitter och planerar badrummet som snart ska börja byggas. Ett tag trodde jag att allt var under kontroll men sen börjar tankarna gå....
Som vi har planerat badrummet så kommer det inte gå att få ut badkaret och därmed inte att komma åt golvbrunnen utan att demontera kommoden/handfatet. Är det rimligt eller bör vi byta till ett badkar med avtagbar front?
Kanske ska tilläggas att jag bor i bostadsrätt. Jag är ganska nyinflyttat men vi har haft rutinundersökning av anticimex vid ett tillfälle där man var tvungen att frilägga brunnen
Lite förvirrande fråga kanske, men de är så många val som sa göras hela tiden.
Tack på förhand!
Sitter och planerar badrummet som snart ska börja byggas. Ett tag trodde jag att allt var under kontroll men sen börjar tankarna gå....
Som vi har planerat badrummet så kommer det inte gå att få ut badkaret och därmed inte att komma åt golvbrunnen utan att demontera kommoden/handfatet. Är det rimligt eller bör vi byta till ett badkar med avtagbar front?
Kanske ska tilläggas att jag bor i bostadsrätt. Jag är ganska nyinflyttat men vi har haft rutinundersökning av anticimex vid ett tillfälle där man var tvungen att frilägga brunnen
Lite förvirrande fråga kanske, men de är så många val som sa göras hela tiden.
Tack på förhand!
Hej! Jag vet inte vad regelverket säger, men det kan nog vara bra att kunna komma åt brunnen. Det blir ju stopp ibland med hår och annat. Det kommer ta sin tid när det är ett badkar över, men ändå.
Men du kan väl flytta ut badkaret lite från väggen så att du kan komma åt avloppet eller?
/Staafen
Men du kan väl flytta ut badkaret lite från väggen så att du kan komma åt avloppet eller?
/Staafen
Hej Gorling!
Det är inget måste att man ska kunna komma åt golvbrunnen men det är ändå praktiskt att kunna göra det utan att behöva demontera tvättställ + kommod (lägg till att du då måste koppla ur vattnet till blandaren samt ta bort silikonlisten mellan TS och vägg) då golvbrunnar vid badkar har en tendens att få mycket hår i sig.
Jag skulle ha valt ett badkar med avtagbar front, lättare att fixa eventuellt stopp själv.
Finns ju modeller där kanten på badkaret går ända ner till golvet, blir lite snyggare än med en glipa på ett par cm som annars är vanligt.
Lycka till!
/Johan
Det är inget måste att man ska kunna komma åt golvbrunnen men det är ändå praktiskt att kunna göra det utan att behöva demontera tvättställ + kommod (lägg till att du då måste koppla ur vattnet till blandaren samt ta bort silikonlisten mellan TS och vägg) då golvbrunnar vid badkar har en tendens att få mycket hår i sig.
Jag skulle ha valt ett badkar med avtagbar front, lättare att fixa eventuellt stopp själv.
Finns ju modeller där kanten på badkaret går ända ner till golvet, blir lite snyggare än med en glipa på ett par cm som annars är vanligt.
Lycka till!
/Johan
Om jag fattar det rätt så är problemet att du har för trångt för att det skall gå att demontera fronten?
Om du ordnar med ett inbyggnadsbadkar istället, med kaklad front så monterar man en inspektionslucka i fronten mitt för brunnen, som gärna placeras nära kanten så är lätt att komma åt genom den relativt trånga luckan.
Jag tror att i en bostadsrätt så är du tvungen att låta föreningen inspektera brunnen då och då, så det är ingen lösning för dig att ha den oåtkomlig. Och dte är som sagt ganska opraktiskt att inte kunna komma åt den.
Om du ordnar med ett inbyggnadsbadkar istället, med kaklad front så monterar man en inspektionslucka i fronten mitt för brunnen, som gärna placeras nära kanten så är lätt att komma åt genom den relativt trånga luckan.
Jag tror att i en bostadsrätt så är du tvungen att låta föreningen inspektera brunnen då och då, så det är ingen lösning för dig att ha den oåtkomlig. Och dte är som sagt ganska opraktiskt att inte kunna komma åt den.
Jag vet inte vad eventuella "regler/lagar" säger men i det här fallet tycker jag inte att det spelar någon roll för jag helt säker på att du kommer att ångra dig i framtiden om du "bygger in" badkaret så att du inte kommer åt brunnen. Gör inte det är mitt råd!gorling skrev:
Försäkringsbolagen kräver inför hem/villaförsäkring att besiktning utförs av deras personal. De ska då ha åtkomst till köksventil/köksfläkt, golvbrunnar (alla överallt) ev öppen spis/kamin bl.a. Kan vara värt besväret att fixa åtkomst alltså!
Vi har det så hemma och det är värdelöst,när förra ägaren renoverade installerade han kommoden direkt mot badkaret och nu har det ju samlats hur mycket skräp som helst under som inte går att rengöra
Min rekommendation är gör inte så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stänga av inkommande vatten, bergvärme
Vatten & Avlopp -
Fönster som både måste vara brandklassat och fungera som utrymningsväg
Bygglov -
Måste man komma åt vinden på tillbyggnad?
Tak & Vind -
Måste man ha rör-i-rör på inkommande PEM/kallvatten?
Vatten & Avlopp -
Fluidmaster flottörventil, inkommande vattenanslutning?
Vatten & Avlopp