Kommer lägga en tio mm spånskiva över dem spårade golvvärmeskivan. Detta för att underlätta för det tunna vinylgolvet. Frågan jag har är om man då egentligen behöver plåtar? Jag tänker att slingorna blir ”inbäddade” i spånskiva.

Plåtarna minskar risken att det blir varma ränder i golvet med kallt däremellan. Dessutom håller plåtarna den bångstyriga slangen på plats i spåren under läggningen. 10 mm är inte särskilt inbäddade, tror jag och spånskivan själv sprider nog inte värmen särskilt bra.

Nej man måste inte ha plåtar men om resultatet blir okej eller katastrof beror på.
1 hur mycket värme de ska överföra( lite värme fungerar bättre)
2 hur tätt de ligger ( tätare fungerar bättre)
3 om du vill ha komforten i golvet att det är en jämn värme.
4 är energikällan varm tex ved så är det inte lika känsligt. Är det däremot värmepump så vill man ha så kall värme som möjligt dvs bra spridning =plåtar

Redigerat:
U
När jag går på vårt golv känner jag var det ligger plåtar och inte.

Detta med varmt och kallt i kombination med varandra har en tendens att "lura" sinnet. Det kalla upplevs som kallare om det finns något varmare bredvid o tvärtom.

Jag var på Naturhistoriska Museet för några veckor sen, där fanns en grej som demonstrerade detta fenomen på ett effektivt sätt. Det var tunna kopparrör (typ bromsrör på en bil), från ena hållet cirkulerade "svalt" vatten i röret, från andra hållet "ljummet".
De hade sen lindat dessa vartannat om ett handtag som man skulle ta på med handen, den naturliga spontana ryggradsreflexen blev att slita bort handen därifrån..... Man insåg inte direkt varför, om det upplevdes för kallt eller för varmt, det kändes bara "fel"....

Jag gissar att det föreligger viss risk att du får en lindrigare form av detta fenomen om du får slingor i golvet som är varmare och kallare. Det är nog inte utan anledning att dessa plåtar tagits fram.

Jag hade definitivt lagt värmeplåt. Trä leder värme dåligt, så det kommer bli svårt att få spridning i sidled mellan slingorna. dessutom är spåren avsedda för en plåt, så det blir rätt mycket luft mellan slang och spånskiva, med riktift stor risk för dåligt resultat. Värmeldning kräver kontakt.
Sen komemr det vara i princip helt omöjligt att lyckas få slangen att ligga kvar i spåren när du lägger ut den. Den är riktigt bångstyrig tills den ligger på plats.
Så bättre värmeöverföring, lättare att lägga. Absolut inte värt risken för att sapra några 1000:-. Finns alternativa leverantörer på golvvärmeplåt, och även ofta lätt att hitta på blocket, om kostnaden är en issue.

Jag har använt både plåt från billigvvs.se och LK plåt jag kommit över billigt på blocket. Ingen större skilland på dom.

K Kasken skrev:
Detta med varmt och kallt i kombination med varandra har en tendens att "lura" sinnet. Det kalla upplevs som kallare om det finns något varmare bredvid o tvärtom.

Jag var på Naturhistoriska Museet för några veckor sen, där fanns en grej som demonstrerade detta fenomen på ett effektivt sätt. Det var tunna kopparrör (typ bromsrör på en bil), från ena hållet cirkulerade "svalt" vatten i röret, från andra hållet "ljummet".
De hade sen lindat dessa vartannat om ett handtag som man skulle ta på med handen, den naturliga spontana ryggradsreflexen blev att slita bort handen därifrån..... Man insåg inte direkt varför, om det upplevdes för kallt eller för varmt, det kändes bara "fel"....

Jag gissar att det föreligger viss risk att du får en lindrigare form av detta fenomen om du får slingor i golvet som är varmare och kallare. Det är nog inte utan anledning att dessa plåtar tagits fram.
Men det borde isf funka med tunn aluplåt i stora ark. Tycker ”köpeplåtarna” är så hiskligt dyra!

Du gör det en gång. Varför inte göra det ordentligt från början.

Snålheten bedrar visheten och du kommer ångra dig om alternativet inte blir lika bra som tillverkaren har tänkt från början.

Lägg plåtar, aluminium är det matr som leder värme bäst..
det är en engångskostnad, så över tid är det värt det alla dar i veckan...

R roglie skrev:
Men det borde isf funka med tunn aluplåt i stora ark. Tycker ”köpeplåtarna” är så hiskligt dyra!
Hej
Plåtarna är en det av golvvärmesystemet och ska användas för att få ut tillräcklig effekt för att värma upp rummet.
Har du ett gammalt hus är det inte säkert att bara golvvärme är tillräckligt för att uppnå normal rumstemperatur. Tror de flesta leverantörer endast beräknar 45-50W per kvadratmeter.

Tänk även på att spånskiva även isolerar bort värmen, finns oftast tabeller hos leverantören om detta.
I badrum spacklas golvvärme in enligt tillverkarens anvisningar.

Lycka till!/ Björkskär

R roglie skrev:
Tja, om du kan köpa aluminiumplåt från annat håll till ett bättre pris än tillverkarens så spelar det ju inte någon roll vem som gjort dem.

Men, även om du kan få en "ren" plåt billigare så bör du tänka på att du behöver bocka din plåt kring röret och se till att den verkligen ligger plant efteråt, så du behöver nog göra någon form av jigg och lägga ned en hel del arbete på att få den rätt.

Så fundera noga på om det verkligen är värt det.
Om du lyckas få plåten lite ojämn är det stor risk att din spånskiva inte kommer att räcka för att jämna ut allt, utan du kan få ett golv som knirrar och påminner dig om de få kronorna du sparade varje gång du går över golvet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.