Hejsan alla!

Jag håller på med ett garageprojekt 7x16m och jag har lite funderingar,

jag har ju tänkt lägga plast och 45x70 reglar under plåten, så länge inga problem,
vi gjorde likadant under morfars garagetak 1994 och det har fungerat perfekt.

men min fråga är: varför denna armerade plast? borde inte vanlig åldersbeständig plast göra jobbet lika bra? dvs transportera bort ev fukt från plåten?

varför jag frågar är helt enkelt att det är en enorm prisskillnad på dessa 2 produkter

det skiljer ca 6000kr på mitt tak :S

tacksam för svar!

Armerat pga trampskyddet + ångtätheten. Man ska inte kunna ramla rakt genom då man utför arbete på taket. Du kan även använda vanliga masonit skivor. Det hade jag i mitt hus som byggdes 1988. Den är frisk än. Jag är nostalgiker. Pratade med nuv ägare. Som köpte huset förra året.
Jag tycker att vanl plast är ok med. Men endast om du isolerar inte! Den släpper ej fukt genom.

Mikael_L
Tänk på att om du använder produkter till helt fel användningsområde så ger ingen fabrikant några garantier och ingen support. Dom tar givetvis inte heller något konstruktionsansvar.

Sen ligger det säljaren av ett hus i fatet om den nya ägaren ställer anspråk på åtgärdande av felbygge, dolda fel-krav osv osv. Att använda ÅB-plast istället för godkända produkter kommer att kallas byggfusk av den nya ägarens advokat.

Men var står att läsa vad man ska ha för plast då?

Läsa? I Sverige är det inte så vanligt med den produkten. Av hus tillverkare är det bara Älvsbyhus som använder detta. Vet inte namnet. Men i Tyskland är den vanligt. Sök där!
Det är många olika tillverkare. Smålandsvillan kör med masonit.
Använder du felaktiga material, omöjligtgör du framtida isolering.

Mikael_L
Om det är angivet som lämpligt användningsområde av fabrikanten ska man kunna lita på det. Då har dom sas tagit på sig ansvaret, så tänker jag i alla fall, men jag är ju ingen jurist direkt.

Att använda lämpligt byggmaterial är delvis styrt i lagstiftningen.
Några exempel.
Byggnadsverkslagen BVL 1994:847:
Byggprodukter
Lämplighetskrav

4 § Byggprodukter skall vara lämpliga för avsedd användning för att få ingå i byggnadsverk. En byggprodukt är lämplig, om den har sådana egenskaper att det byggnadsverk i vilket den skall ingå, rätt projekterat och uppfört, kan uppfylla kraven enligt 2 § första stycket 1-6, eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 22 §. Lag (1999:366).
2 § Byggnadsverk som uppförs eller ändras skall, under förutsättning av normalt underhåll, under en ekonomiskt rimlig livslängd uppfylla väsentliga tekniska egenskapskrav i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet, 2. säkerhet i händelse av brand, 3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö, 4. säkerhet vid användning, 5. skydd mot buller, 6. energihushållning och värmeisolering, 7. lämplighet för avsett ändamål, 8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga, och 9. hushållning med vatten och avfall.

De tekniska egenskapskraven skall iakttas med beaktande av de varsamhetskrav som finns i 3 kap. 10-14 §§ plan- och bygglagen (1987:10).

Eller Boverkets byggregler BBR (BFS 1993:57)

2:1 Material och produkter
De byggmaterial och byggprodukter som används ska ha kända egenskaper i de avseenden som har betydelse för byggnadens förmåga att uppfylla kraven i dessa föreskrifter och allmänna råd. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Relevanta krav anges i respektive avsnitt 3–9. Egenskaperna bör vara dokumenterade. (BFS 2006:12).

Mikael_L
Det är byggherren som är ytterst ansvarig för att PBL, BVF, BVL, BBR, BKR m.fl. lagar följs.
Och byggherren är alltså i de flesta fall ägaren av fastigheten, det är absolut inte någon på byggföretaget.

Så det är nog rätt vanligt med en massa lagbrott hela dagarna i ända då folk bygger om och bygger till. :D

En kvalitetsansvarigs uppgift är att bistå byggherren så att lagstiftningens krav på byggnaden uppfylls.
(Jo tjena, med de KA som aldrig är på byggplatsen ... :))

det har säkert avhandlats i såna här forum förut, men hur långt tillbaka kan man åberopa byggfusk?
sen ändras ju hela tiden kraven och byggmaterial provas och efter ett tag fördöms mm

Mikael_L
Ta inte det jag skrivit på allt för blodigt allvar.

Men min poäng är helt enkelt att det finns ett visst värde i att använda normala och rekommenderade material samt normala och erkända metoder.

Hehe, samtidigt måste ju nya sätt provas ibland, annars skulle vi fortfarande bo i stengrottor. :)

Jaja, din fråga är lite svår, det finns nog många infallsvinklar.
Men 0.2mm ÅB plast skulle iaf definitivt inte vara tillåten på ett bygge med anställda/inhyrda hantverkare p.g.a avsaknaden av genomtrampningskydd. Om man bygger själv som privatperson tror jag inte att man omfattas av sådana säkerhetskrav.
Men denna regel gäller kanske oavsett, vad vet jag?, för i någon okänd framtid ska ju taket renoveras och då är det kanske anställda jobbare där uppe och springer.

Råspånt och papp är ett beprövat undertak annars som klarar sej utan plåten om så är. Men fungerar plasten på morfars garage så fungerar det väl på ditt, tror som Mikael_L att det pågår "lagbrott" av hempulare hela tiden så det kan man kanske lämna därhän.
Är det oisolerat tak så syns väl plasten underifrån så en ev framtida spekulant kan se det själv om nu inte Du själv informerar om hur Du gjorde.
Men vingla runt på takstolar med plast när det finns fungerande metoder skulle inte jag göra ändå. ;)

Morfars garage är det armerad plast på : byggt av byggfirma ,

enligt mina beräkningar har jag nog gått i pension/lämnat in innan detta tak ska behöva renoveras igen :)

men jag frågade bara,tycker 35-40kr kvm är dyrt för armerad plast :(
och råspont,takpapp och läkt kostar kulor också...och massor med jobb...(redan byggt ett tak så)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.