Min brf skriver i regler om ombyggnad följande:

"Medlem ansvarar för badrummet till och med tätskiktet. Alla badrum är prefabricerade. Det finns ett tätskikt i golvet och på väggarna. Under tätskiktet finns värmeslingor som leder varmvatten från VVC-systemet (vilket väl betyder att värmen kommer ftån varmvattencirkulationen, inte från radiatorvärmerören) genom golvet. Den som vid renovering bryter igenom tätskiktet måste stänga av den vattenburna värmen eller helt ta bort värmegolvet. Om värmegolvet stängs av så ska det ersättas av ett elektriskt uppvärmt golv, som tar sin ström från lägenhetens strömmatning."

Husen är byggda under 90-talets första halva. På golven ligger golvklinker.

Är det någon som förstår varför värmegolven måste bytas om man skadar tätskiktet (vilket man väl alltid gör om man tar bort klinker)? Kan man inte bara lägga ett nytt, fackmässigt utfört, tätskikt? Och skulle man skada värmerören, kan inte en fackman laga eller lägga nya (även om elslingor säker är billigare men jag får stå för uppvärmningskostnaden)?

Redigerat:
VVC bör betya varmvattencirkulation, precis som du säger, och då är det ju ingen kostnad för dig med uppvärmningen. Är det betonggolv under har jag svårt att förstå att de rören/slangarna skulle påverkas av att man tar bort klinker och tätskikt. Det borde finnas betong mellan tätskiktet och slingorna. En variant kanske skulle kunna vara att lägga klinker ovanpå det gamla klinkret, men då blir et nog klurigt med anslutningar mot golvbrunnar.

BirgitS
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Numera är det väl inte tillåtet med uppvärmning genom att använda varmvattnet eftersom det ökar risken för tillväxt av legionella. Därför ligger det i föreningens (alla medlemmars) intresse att bli av med de gamla slingorna så fort som möjligt.
[länk]
[länk]

Välkommen till forumet!
Tack!

Ja, det är ju alldeles riktigt. Men det går ju att åtgärda utan att riva upp golvet genom att installera en shunt (https://golvvarmebutiken.se/Vattenb...UCnfnjlKCHEqwhK4n0Vte2SXnoU7Q-BRoCcxIQAvD_BwE) och ansluta till värmeledningen. Så frågan kvarstår, varför måste rören bort? Det är många års teknisk livslängd kvar, eller?

Jag tror att reglerna finns fgör att stoppa folk från att återinstallera ett golv som går på VVC.

Det är inte bara att koppla in med shunt på det vanliga värmesystemet. Det kan kräva justering av flödena i värmestammen.

Jag tror med betoning på "tror" att om du kan renovera badrummet utan att skada den bef. golvvärmen så kan du behålla den, men det måste du kolla med föreningen. Det kan vara så att föreningen vill få bort alla VVC slingor, innan någon dör av legionella.

Huruvida det går att renovera utan att skada slingorna är svårt att uttala sig om. Om golvbrunnen måste bytas (tror att alla före -92 skall bytas, obligatoriskt) så kan det vara svårt att inte skada slingan.

Det är helt enkelt att man vill bli av med värmen via varmvattencirkulationen. Det är rimligt att sätts gränsen när man förnyar tätskiktet, då är det ett litet extrajobb. Varför vattenburen golvvärme inte accepteras vet jag inte. Är den långt bort eller är man rädd för störningar i balansen?

Som hempularen skriver så är det inte ”bara” att koppla in golvvärmen på fastighetens värmesystem. Gör man ett sånt ingrepp ska det egentligen göras en ny injustering av hela värmesystemet i fastigheten.

Sedan är det inte säkert att värmesystemet är dimensionerat för att klara den effekt som tillkommer om alla lägenheter börjar koppla in golvvärmen.

Lägg in elslingor istället, då kommer du kunna ha ett varmt golv även på sommaren ;)

Många bra svar. Sen är det en bostadsrätt du har. Skriver föreningen att dessa ska tas bort eller kopplas ur vid renovering som bryter tätskiktet så är det bara att gilla läget.

J Johan456 skrev:
Många bra svar. Sen är det en bostadsrätt du har. Skriver föreningen att dessa ska tas bort eller kopplas ur vid renovering som bryter tätskiktet så är det bara att gilla läget.
Ja, många bra och pragmatiska svar. Men i en brf är styrelsen inte enväldig. Det är föreningen som står för uppvärmningen enligt stadgarna och bostadsrättsinnehavaren har ansvar för inre underhåll. Vill föreningen (möjligen på goda grunder) byta uppvärmningssätt så kan den göra det om den bekostar det. Men vill styrelsen ålägga innehavarna något utöver inre underhåll och överta uppvärmningskotnaden så kräver det sannolikt stämmobeslut med kvalificerad majoritet. Men det är en juridisk fråga och inte den tekniska fråga jag undrade om någon kunde reda ut.

BirgitS
Om du är missnöjd med regeln så bör du skriva en motion till årsstämman så att det kan diskuteras där.

Sen kan man ju ha badrum utan uppvärmning om man skulle vilja, temperaturen lär inte bli mycket lägre än i rummet utanför eftersom det hela tiden kommer in ny uppvärmd luft i badrummet. Glöm inte heller att föreningens pengar är pengar som kommer från alla medlemmar, det är alltså inte billigare att föreningen byter ut uppvärmningen i alla badrum än att varje medlem gör det själv, det är dyrare eftersom föreningen inte kan få ROT-avdrag.

K KA Berg skrev:
Ja, många bra och pragmatiska svar. Men i en brf är styrelsen inte enväldig. Det är föreningen som står för uppvärmningen enligt stadgarna och bostadsrättsinnehavaren har ansvar för inre underhåll. Vill föreningen (möjligen på goda grunder) byta uppvärmningssätt så kan den göra det om den bekostar det. Men vill styrelsen ålägga innehavarna något utöver inre underhåll och överta uppvärmningskotnaden så kräver det sannolikt stämmobeslut med kvalificerad majoritet. Men det är en juridisk fråga och inte den tekniska fråga jag undrade om någon kunde reda ut.
Njaaa.. Om vi tänker oss att vvc kopplingen måste bort, den får inte återinkopplas om man tvingas göra om den vid en renovering. Då finns här ju bara två alternativ (eller ingen värme alls som 3e alternativ). Antingen inkoppling på husets värmesystem, där då alla kostnader för det skulle hamna på den enskilde medlemmen (även injustering av värmesystemet), eller den föreslagna installationen av elgolvvärme.

Att något måste göras med värmen är triggat av att medlemmen renoverar sitt badrum, därmed hamnar alla följdkostnader för renoveringen på medlemmen.

Men jag kan delvis hålla med. OM det är så att man kan renover badrummet, utan att ens tillfälligt koppla bort vvc golvvärmen, då gör du som medlem inget som triggar ett byte av värme. Om föreningen då ändå vill att man skall byta ut värmen, så är det snarare en föreningsfråga som inte borde belasta den enskilde medlemmen. Men det går att argumentera åt båda håll.

I prakitiken så är det givetvis bäst för allas hälsa om golvvärmen kan skotas så snart som möjligt, den innebär livsfara för de boende.

K KA Berg skrev:
Min brf skriver i regler om ombyggnad följande:

"Medlem ansvarar för badrummet till och med tätskiktet. Alla badrum är prefabricerade. Det finns ett tätskikt i golvet och på väggarna. Under tätskiktet finns värmeslingor som leder varmvatten från VVC-systemet (vilket väl betyder att värmen kommer ftån varmvattencirkulationen, inte från radiatorvärmerören) genom golvet. Den som vid renovering bryter igenom tätskiktet måste stänga av den vattenburna värmen eller helt ta bort värmegolvet. Om värmegolvet stängs av så ska det ersättas av ett elektriskt uppvärmt golv, som tar sin ström från lägenhetens strömmatning."

Husen är byggda under 90-talets första halva. På golven ligger golvklinker.

Är det någon som förstår varför värmegolven måste bytas om man skadar tätskiktet (vilket man väl alltid gör om man tar bort klinker)? Kan man inte bara lägga ett nytt, fackmässigt utfört, tätskikt? Och skulle man skada värmerören, kan inte en fackman laga eller lägga nya (även om elslingor säker är billigare men jag får stå för uppvärmningskostnaden)?
Men detta behöver du ju inte bry dej om, ifall du inte går i badrumsrenoveringstankar. Är det renoveringsbehov? I så fall kan man ju renovera allt utom golvet?

kulle
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.