4 548 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Måste köpa ny spänningsprovare
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Idag så tog jag i spänningsförande kabel för första gången på många år. Jordfelsbrytaren löste som den skulle dock.
Inför montering av ett vägguttag mätte jag och det var strömlöst. Kände även snabbt på faskabeln som jag brukar utan att reagera. Men det var som sagt ström ändå så vid monteringen fick jag mig en släng.
Har efteråt konstaterat att min gamla spänningsprovare inte går att lita på så det är dags för en ny.
Användningsområdet är väl det vanliga för en dylik sak:
* Kontrollera växelspänning eller inte
* Mäta resistans (0 eller oändlig)
* Fas-följd (ovanligt)
* Likströmsmätning
Krav jag har:
* Tillförlitlig
* Automatisk påslagning om jag mäter där det finns spänning
* Enkelt att förvara den (kunna klicka ihop delarna innan man lägger den i väskan)
Funktion viktigare än pris men behöver inte ha det allra dyraste om det inte är nödvändigt.
Förslag?
Inför montering av ett vägguttag mätte jag och det var strömlöst. Kände även snabbt på faskabeln som jag brukar utan att reagera. Men det var som sagt ström ändå så vid monteringen fick jag mig en släng.
Har efteråt konstaterat att min gamla spänningsprovare inte går att lita på så det är dags för en ny.
Användningsområdet är väl det vanliga för en dylik sak:
* Kontrollera växelspänning eller inte
* Mäta resistans (0 eller oändlig)
* Fas-följd (ovanligt)
* Likströmsmätning
Krav jag har:
* Tillförlitlig
* Automatisk påslagning om jag mäter där det finns spänning
* Enkelt att förvara den (kunna klicka ihop delarna innan man lägger den i väskan)
Funktion viktigare än pris men behöver inte ha det allra dyraste om det inte är nödvändigt.
Förslag?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Börja med att följa normal praxis med att kolla testaren på känd spänning före och efter så märker du när nästa mätare är trasig innan du får en smäll.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Japp, lätt att vara efterklok.snuttjulle skrev:
Skippade det denna gången då jag var 99 % säker på att det inte fanns ngn spänning i det uttaget...
Ja det är de gångerna det händer även om man är 99.99..% säker.
En bra typ av provare är olika Duspoler från Benning kanske överdrivet för hempulare men man behöver inte skaffa ny någon mer gång och att lita på i alla lägen: Duspol Digital
En bra typ av provare är olika Duspoler från Benning kanske överdrivet för hempulare men man behöver inte skaffa ny någon mer gång och att lita på i alla lägen: Duspol Digital
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Men en sådan kan ju inte mäta likström, vilket var ett av de ursprungliga kraven. Jag har en Duspol Digital själv och tycker att den fungerar bra som komplement till en vanlig multimeter, men den ersätter inte en sådan.GK100 skrev:
Annars så har den en hel del funktioner som är bra att ha som fasföljd, frekvens, enpolig mätning, beröringsfri mätning, test av JFB m.m.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ledsen för att jag skrev kort och kanske elakt. Hafsade bara ur mig det första som dök upp i huvet utan att tänka fullt ut.
Men det är viktigt att man tänker på att ett bra sett att jobba går aldrig att ersätta med ett bra och dyrt instrument.
Min erfarenhet av div mätinstrument är att priset ofta avgör hur nogrant det mäter vilket man inte bryr sig så mycket om när man vill kolla spänningslöst. Sedan tillkommer smart handhavande och kvalitetskänsla. Men även de dyraste kan sluta fungera på rätt sett och då står man där skakande av att fått 230V i sig.
Men det är viktigt att man tänker på att ett bra sett att jobba går aldrig att ersätta med ett bra och dyrt instrument.
Min erfarenhet av div mätinstrument är att priset ofta avgör hur nogrant det mäter vilket man inte bryr sig så mycket om när man vill kolla spänningslöst. Sedan tillkommer smart handhavande och kvalitetskänsla. Men även de dyraste kan sluta fungera på rätt sett och då står man där skakande av att fått 230V i sig.
Köp en "ren" spänningsprovare, den behöver inte ha en massa finesser utan bara indikera spänningen i rätt grova steg. Sedan har man en multimeter för att göra mera precisa mätningar.
Min "favoritspänningsprovare" är en billig med diodindikation typ. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-12690-V-ACDC-2000023353/
där får man inga "förvirrande" värden. Sedan har jag flera olika till men inget som är så enkelt och lättanvänt.
Min "favoritspänningsprovare" är en billig med diodindikation typ. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-12690-V-ACDC-2000023353/
där får man inga "förvirrande" värden. Sedan har jag flera olika till men inget som är så enkelt och lättanvänt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behandla eller måste man köpa nytt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tänkte köpa ny spis, förstår inte vad för volt jag måste ha
El -
Pappremsor bubblar sig. Måste jag köpa nytt spackel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sälja och köpa nytt - måste jag betala reavinstskatt?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Måste jag köpa en ny värmepump???
Värme allmänt