Idag så tog jag i spänningsförande kabel för första gången på många år. Jordfelsbrytaren löste som den skulle dock.
Inför montering av ett vägguttag mätte jag och det var strömlöst. Kände även snabbt på faskabeln som jag brukar utan att reagera. Men det var som sagt ström ändå så vid monteringen fick jag mig en släng.

Har efteråt konstaterat att min gamla spänningsprovare inte går att lita på så det är dags för en ny.

Användningsområdet är väl det vanliga för en dylik sak:
* Kontrollera växelspänning eller inte
* Mäta resistans (0 eller oändlig)
* Fas-följd (ovanligt)
* Likströmsmätning

Krav jag har:
* Tillförlitlig
* Automatisk påslagning om jag mäter där det finns spänning
* Enkelt att förvara den (kunna klicka ihop delarna innan man lägger den i väskan)

Funktion viktigare än pris men behöver inte ha det allra dyraste om det inte är nödvändigt.

Förslag?

Börja med att följa normal praxis med att kolla testaren på känd spänning före och efter så märker du när nästa mätare är trasig innan du får en smäll.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Börja med att följa normal praxis med att kolla testaren på känd spänning före och efter så märker du när nästa mätare är trasig innan du får en smäll.
Japp, lätt att vara efterklok.

Skippade det denna gången då jag var 99 % säker på att det inte fanns ngn spänning i det uttaget... :(

Ja det är de gångerna det händer även om man är 99.99..% säker.
En bra typ av provare är olika Duspoler från Benning kanske överdrivet för hempulare men man behöver inte skaffa ny någon mer gång och att lita på i alla lägen: Duspol Digital

GK100 skrev:
Ja det är de gångerna det händer även om man är 99.99..% säker.
En bra typ av provare är olika Duspoler från Benning kanske överdrivet för hempulare men man behöver inte skaffa ny någon mer gång och att lita på i alla lägen: Duspol Digital
Men en sådan kan ju inte mäta likström, vilket var ett av de ursprungliga kraven. Jag har en Duspol Digital själv och tycker att den fungerar bra som komplement till en vanlig multimeter, men den ersätter inte en sådan.

Annars så har den en hel del funktioner som är bra att ha som fasföljd, frekvens, enpolig mätning, beröringsfri mätning, test av JFB m.m.

Ledsen för att jag skrev kort och kanske elakt. Hafsade bara ur mig det första som dök upp i huvet utan att tänka fullt ut.
Men det är viktigt att man tänker på att ett bra sett att jobba går aldrig att ersätta med ett bra och dyrt instrument.
Min erfarenhet av div mätinstrument är att priset ofta avgör hur nogrant det mäter vilket man inte bryr sig så mycket om när man vill kolla spänningslöst. Sedan tillkommer smart handhavande och kvalitetskänsla. Men även de dyraste kan sluta fungera på rätt sett och då står man där skakande av att fått 230V i sig.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Verkar vara en vettig och prisvärd modell elmont hittat på Biltema, passar säkert de flesta här.

Jag vill passa på att varna för billiga mätsladdar på t.ex. UNT instrument. På en sådan mätsladd hade en koppartråd stuckit hål på kabel isoleringen i närheten av mätpinnen.

O
Själv har jag en enkel Fluke... tror det är en T130 Enkel att arbeta med... Den har nog det du efterfrågar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.