Jag har nyligen köpt ett hus byggt 1920. Ungefär halva huset har källare, resten krypgrund. Huset står på berg, berget sticker upp ur golvet i källaren. Golvet i källardelen är betong och i krypgrunden plast och grus.

Någon gång för ca 10-15 år sedan har man grävt ur runt hela grunden och lagt ner slutna avloppsrör för att få bort dagvattnet från stuprören vidare ut i ett dike längre bort. Man har återfyllt med en blandning av grus och befintliga massor. På ca 1/3 del av grunden har man satt upp platonmatta då det var inläckage av vatten in i källaren på den sidan av huset.

Insidan av källaren och krypgrunden är torr, förutom just på den del där platonmattan sitter, där syns tydliga fuktgenomslag, troligtvis är det mesta spår av gamla inläckage men helt torrt är det absolut inte nu heller.

Då huset besiktades inför köpet fick jag naturligtvis rådet att dränera. Vilket jag också har varit inställd på men nu börjar jag tveka. Framför allt så har jag fått höra att om det ska vara någon vits med dräneringen måste man kunna komma ner under bottenplattan ca 20 cm vilket inte går i mitt fall då huset står på berg.

Dagvattnet är ju redan omhändertaget så det mesta av vattnet runt huset är redan bortlett. Dessutom är det extra besvärligt att dränera runt mitt hus då det dels är två källarnedgångar och dels så går halva byns vatten-, avlopps- och elledningar genom min källare och kommer in- och ut på ett flertal ställen ur grunden. Huset är avstyckat från en större jordbruksfastighet, därav virrvarvet av ledningar.

Dessutom så är det inga direkta fuktproblem i källaren, förutom den del där platonmattan sitter. Det jag allra mist ska göra är i alla fall att ta bort all växtlighet runt huset och fylla på med grus.

Vad råder ni mig till att göra? Dränera eller inte?

Till saken hör att jag ska bygga en större altan längs med hela långsidan av huset och självklart är det så att om man ändå ska dränera så gör man ju det innan altanbygget. Under altanen ska jag sätta upp plåt el dyl för att få torrt förvaringsutrymme under och leda bort vattnet mot dagvattenbrunnen, då borde väl fuktrisken i källaren minska

Jag blir jätteglad över att få lite synpunkter och tips på hur jag ska resonera!

/Maria

Redigerat:
Meijan skrev:
Då huset besiktades inför köpet fick jag naturligtvis rådet att dränera. Vilket jag också har varit inställd på men nu börjar jag tveka. Framför allt så har jag fått höra att om det ska vara någon vits med dräneringen måste man kunna komma ner under bottenplattan ca 20 cm vilket inte går i mitt fall då huset står på berg.
När man har en grundläggning på det där viset så får man en massa vatten som går längs med bergets sträckning under marken. Det där kan man se när man grävt ut - det kan formligen bildas små bäckar av vatten som rinner längs bergytan som står i dager. I ditt fall ligger kanske huset i en sådan sträckning med problemväggen på värsta stället. Även om du inte kommer ner så djupt så är du säkerligen betjänt av att ta hand om det vatten som ställer till problemet. Det räcker kanske att dränera just det aktuella väggavsnittet och att du lägger dräneringen så lågt som det är praktiskt möjligt och sedan leder bort det på lämpligt sätt.

Sen handlar det lite om vad du vill ha källaren till i framtiden. Förr i tiden hade man ofta olje- eller vedpannan i källaren. Den strålade ut en massa värme som gjorde klimatet med den tidens mått mätt bra. Nuförtiden lämnas tyvärr källarna kalla och råa vilket kan ställa till problem för resten av huset.

Tack för svar!
Källaren ska endast användas till förråd så lite fukt i sig är väl ingen katastrof, däremot om det i sin tur leder till påväxt av ovälkomna organismer :-/

*funderar vidare*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.