Igår när jag kom hem så stod mitt golv i vatten från min värmepump...Ringde en vän som kom och sa att tyvärr, Din varmvattensbredare läcker och du förlorar trycket hela tiden, så det är någ att byta ut eller köpa nytt. Ny värmevattensbredare kostar. 20000 ungefär med jobb?matrial. Elanoden är aldrig bytt eller igenomgått. (pannan 13 år gammal frånluftsvärmepump) Jag fick reda på att montören inte skulle råda mig att byta ut dom här delarna eftersom att det finns risk att kanske pump,kompressor kan gå efter ett tag. Och då skulle det bli mycket pengar att lägga ut på den. Han tycker att jag skulle sattsa på att köpa en ny..... Och en ny kostar 45000 kr monterat och klart. Jag tycker ju att det är en del pengar men nu skulle jag vilja ha lite tips av er andra som kanske har haft samma problem. Köpte ni en ny eller chansade ni på att bara byta ut delar. Svårt val tycker jag. Har bott i huset i 1 år och dom som hadde husetinnan har inte sköt om pannan eller tittat till det man skall göra som typ elanoden. Pannan är en elektro standard som jag tyvärr har sett att dom har en del problem att gärna kunna gå sönder om dom inte är bra skötta. Vad tycker niatt jag skall göra. Byta ut delar eller köpa en ny????

Nu vet inte jag om detta är genomförbart...

Men borde det inte gå att helt koppla förbi varmvattenberedaren och köpa ene vanlig sådan?

Kanske ett alternativ?

//Markus

Byt. Min frånluftare pajade efter 14 år, det var dock inte tanken eftersom jag höll efter anoden. Det var massor av annat ex. förångaren, troligen p.g.a. styrningen som la av.
Köp en VP utan inbyggd tank så slipper du sånt i fortsättningen.
Koppla in en rostfri tank brevid så är du garderad minst 20 år.

Ja det blir någ att byta för jag ser att en ventil har börjat läcka den med......puhhh Jag har ringt runt lite och försöker att titta på vad som finns. Jag tänker i allafall att jag skall ha samma typ(frånluft) för jag börjar inse att det kanske inte är någon ide att börja byta en massa, för tillslut så kommer det väl att bli minst lika dyrt som att köpa en ny. Till bas..... Du säger att jag skall köpa en VP...??? vad är det. och det där med att sätta varmvattensbredaren bredvid kan du förklara lite mer för mig. är ju en hel djungel det där med att försöka sätta sig in i vad som är bra och vad man skall ha. jag har i alla fall bestämt mig att ha samma typ av värmesystem som sitter där nu, hoppas ju att utvecklingen har gått mer framåt att värmepump/pannan är bättre i dag än för 12-13 år sedan??
Kimen.

Hej Kimen.
Ursäkt förkortningen VP för VärmePump.
Frånluftvärmepumparna har knappastblivit bättre, min packade efter 14 månader :p.
Det är radiatorvatten som kostar pengar, varmvattennotan är tämligen låg.
Att duscha 5 minuter kostar ca 1 kr.
Räkna med 4 person som duchar varje dag ggr 365 dagar per år så ser du hur lite det rör sig om.Då kan du lika bra sätta in en elberedare. Du spar för lite pengar årligen för att motivera en dyrare värmepump.
Om ni har stort badkar som används så blir saken en helt annan, då uppstår ett annat problem, de VP som har inbygg ackumulatortank har oftast för små tankar. Minst 2-300 liter bör det vara.

Brukar inte en frånlufts-VP värma både radiator och tappvatten? Ett tips är att titta på en modern form av frånlufts-VP som ger ordentlig värmebesparing, typ Comfortzone.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.