541 läst · 9 svar
541 läst
9 svar
Måste jag ha ångbroms?
Huset har en övervåning som är en kallvind med mycket självdrag. På ovanvåningen finns ett separat rum som haft 15 cm sågspån som isolering i taket. Jag tog bort sågspånet och tanken är att lägga cellulosa. Från denna plana yta är det fortfarande ett utrymme på 80 cm upp till nocken med självdrag. Min fråga är om jag måste lägga ångbroms här? Det har ju aldrig varit ångbroms tidigare och rummet har stått i många årtionden
Av vilken anledning ville du ta bort sågspånet?
Det är alltid förenat med en viss risk att förändra sådana här huskonstruktioner, då det ofta blir en ny fuktbalans.
Men generellt brukar det viktigaste att tänka på vara att man ska helst bli av med fukten på något annat sätt än att det ska passera genom vägg eller tak-konstruktion. Och gärna se till att man har kontroll på tillförd fukt, och helst håller denna tillförsel låg.
Så därför ska du fundera på vilken fukttillförsel som kan finnas (en människa andas ut en liter per dygn, kläder som torkar, matlagning, dusch, bidrar med mycket mer) och fukt kanske kommer genom bjälklaget från våningen under t.ex..
Och sen vilken ventilation du bör ha för att hantera detta.
En ångspärr eller ångbroms brukar sällan vara fel, men då ska det finnas andra vägar för fukten att ta sig ur huset, dvs i praktiken ventilation.
Jag vet att det här blev ett ganska flummigt svar, men det finns inget ärligt och säkert svar, det finns ingen silver bullet, som är en garanterad "lösning"
Det är alltid förenat med en viss risk att förändra sådana här huskonstruktioner, då det ofta blir en ny fuktbalans.
Men generellt brukar det viktigaste att tänka på vara att man ska helst bli av med fukten på något annat sätt än att det ska passera genom vägg eller tak-konstruktion. Och gärna se till att man har kontroll på tillförd fukt, och helst håller denna tillförsel låg.
Så därför ska du fundera på vilken fukttillförsel som kan finnas (en människa andas ut en liter per dygn, kläder som torkar, matlagning, dusch, bidrar med mycket mer) och fukt kanske kommer genom bjälklaget från våningen under t.ex..
En ångspärr eller ångbroms brukar sällan vara fel, men då ska det finnas andra vägar för fukten att ta sig ur huset, dvs i praktiken ventilation.
Jag vet att det här blev ett ganska flummigt svar, men det finns inget ärligt och säkert svar, det finns ingen silver bullet, som är en garanterad "lösning"
Ja det kanske var ett förhastat beslut att ta bort sågspånet. Det luktade dock kattpiss där…Mikael_L skrev:Av vilken anledning ville du ta bort sågspånet?
För att vi ska komma vidare i frågan måste vi nog få lite mer fakta.
Då du hade sågspån så gissar jag att det är ett äldre hus.
Är det här rummet liksom bara byggt som typ ett hus inne i kallvinden?
Vad används rummet till, hur uppvärmt ska det vara?
Och förresten, välkommen till forumet!
Då du hade sågspån så gissar jag att det är ett äldre hus.
Är det här rummet liksom bara byggt som typ ett hus inne i kallvinden?
Vad används rummet till, hur uppvärmt ska det vara?
Och förresten, välkommen till forumet!
Ja det är också en berättigad fråga.
Själv är jag av åsikten att mycket som säljs som ekofiber, ångbromsar osv, är lite av marknadsföringsfloskler, egentligen bs.
Man försöker ge sken av att produkterna automagiskt skapar ett friskt hus, skyddar huset mot fukt, mögel, röta.
Men en i grunden felaktig konstruktion går aldrig att fixa med några mirakelmaterial.
Och en i grunden fungerande konstruktion, i form av att man aldrig duschade inomhus och hade väldigt dålig isolering och eldade mycket och jämt, blir sen en felaktig konstruktion när man skruvar på alla parametrar, dvs börjar duscha inomhus, tilläggsisolerar och börjar spara på energi.
Ja alltså för gamla hus som klarat sig i ett sekel, men sen plötsligt får problem.
Själv är jag av åsikten att mycket som säljs som ekofiber, ångbromsar osv, är lite av marknadsföringsfloskler, egentligen bs.
Man försöker ge sken av att produkterna automagiskt skapar ett friskt hus, skyddar huset mot fukt, mögel, röta.
Men en i grunden felaktig konstruktion går aldrig att fixa med några mirakelmaterial.
Och en i grunden fungerande konstruktion, i form av att man aldrig duschade inomhus och hade väldigt dålig isolering och eldade mycket och jämt, blir sen en felaktig konstruktion när man skruvar på alla parametrar, dvs börjar duscha inomhus, tilläggsisolerar och börjar spara på energi.
Ja alltså för gamla hus som klarat sig i ett sekel, men sen plötsligt får problem.
Huset är från ca 1800tal och detta rum är som en enskild del av kallvinden med väggar av timmer, plank och sågspån. Har inte kollat dess väggar än hur de är uppbyggda i detalj. Huset i sig värms upp av eldstäder, självdraget från golv etc är kvar och jag har inte tilläggsisolerat någonstans ännu. Det som förändrades när jag flyttade in var en dusch med varmvattenberedare. Allt ser torrt och bra ut. Rummet används till kontor och tanken är att elda eller ha element att värma rummet med de perioder det behöver användas.
Liknande trådar
-
Måste man ha foam under vnylgolv
Golv -
Har du en Luna master w-57? Jag behöver en bild på en del
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Måste man ha elavtal och sophämtning?
Fritidshus