17 099 läst · 15 svar
17k läst
15 svar
måste jag byta alla stammar o rör. är från 65
Sida 1 av 2
Medlem
· västerbotten
· 5 inlägg
har köpt hus, men är helt okunnig tyvärr. Måste jag få bytt alla stammar o rör eftersom de är så gamla som från 1965??
kan det orsaka översvämning? vad kostar detta i sånna fall?? typ en halv miljon eller?
kan det orsaka översvämning? vad kostar detta i sånna fall?? typ en halv miljon eller?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
När det är från 65 kan det finnas risk för det. Men inget som vi kan avgöra från några meningar sen vad det kostar beror helt på hur stort hus du har och hur det är draget.
Medlem
· västerbotten
· 5 inlägg
hur tar jag reda på det? tar dit en rörmockare? kan man lita på att de inte bara vill skaffa sig jobb? huset är ett kedjehs boarea 135 +55 kvm
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Vet att i min bostadsrätt från 1962 bytte dom hela stammen 2002. Du få höra med rörmokare kanske några olika firmor, tror en besiktnings man kanske kan bedöma att det behövs byttas.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Vet att vissa inte bytt stammen utan plastat den på insidan men vet inte om det är billigare eller om alla kan göra det.
Ska du göra en omfattande renovering av badrum, kök, toalett och kanske en källare så bör du även se över och byta ut avlopp och vattenledningar. Kostnaden är överkomlig för det om du ändå river ut dessa delar. Att tvingas göra om en renovering pga läckande rör kostar oftast mycket mer än merkostnaden i samband med en redan pågående renovering.
+ att ni sover bättre om ni vet att allt är torrt, helt och fräscht!
+ att ni sover bättre om ni vet att allt är torrt, helt och fräscht!
Medlem
· västerbotten
· 5 inlägg
ska ej renovera nåt. måste jag byta ändå? ungefärligt pris??
Ta det lugnt, rören kan mycket väl hålla 20 år till (när jag bytte avlopsstammar i min villa var de närmare 70 år gamla). Mycket hänger förstås på vilket material det är (avlopp i gjutjärn eller plast? Vattenrör i koppar eller galvat järn?). Jag skulle byta när jag gör andra ingrepp; inom 20 år kanske du ändå tänkt byta nåt golv, renovera ett badrum eller kök?.Och är du orolig, ta dit en firma som kan filma avlopsstammarna och bedöma i vilket skick de är.
Som b8q skriver så funkar de gamla vvs installationerna väldigt bra om de är riktigt gjorda, har själv vvs installationer från 40-talet och bytt väldigt lite rör i mitt hus fast jag själv jobbar med det....som de säger har väl skomakarns barn sämst skor; )
mvh
mvh
Min kåk är från 53. I samband med ett stopp fick jag stammarna filmade, de var som nya. Rör pularen berättade att beroende på material i i järnrören kunde en del vara slut på 20 år och andra hålla i 70 år. Du får filma kostar ca 1500
Vad det gäller avloppsrör så är nog risken liten att du skulle få en läcka som orsakar översvämning. Det kan vara värt att kolla hur statusen är på köksavloppet. Fett som spolats ut kan ha satt igen röret. Däremot kan det ju vara risk för vattenskador kring golvbrunnar och annat eftersom tätskikten i badrummet börjar bli gamla.
Antar att avloppet är gjutjärn. Dessa brukar i flerfamiljshus ha en livslängd på ca 50 år. Oftast är det nog livslängden i tätskikten i badrum som gör att man byter stammar och renoverar badrum och samtidigt kök.
Kopparrör behöver du inte oroa dig för. Däremot om man blandat koppar och järn i samma rörledning, kan det finnas risk för läckor p g a galvanisk korrosion om övergången inte gjorts på rätt sätt.
Oftast används kopparrör för VV och järnrör för KV. Järnrör till KV kan vara dåliga speciellt i 90-gradersböjar p g a turbulens i det spolande vattnet som tunnar ut godset i rörväggen. Dock tror jag risken för ett större läckage från detta är liten. Vill du känna dig säkrare så finns det ju skydd att koppla in som stänger av vattnet vid ett ev läckage.
Rör till värmesystem håller bra eftersom det inte kommer in nytt syre i detta vatten då det cirkulerar i ett slutet system. Även här kan det vara kopparrör och då är du ännu säkrare.
Som sagt, kolla med grannarna vad de har haft för ev problem.
Antar att avloppet är gjutjärn. Dessa brukar i flerfamiljshus ha en livslängd på ca 50 år. Oftast är det nog livslängden i tätskikten i badrum som gör att man byter stammar och renoverar badrum och samtidigt kök.
Kopparrör behöver du inte oroa dig för. Däremot om man blandat koppar och järn i samma rörledning, kan det finnas risk för läckor p g a galvanisk korrosion om övergången inte gjorts på rätt sätt.
Oftast används kopparrör för VV och järnrör för KV. Järnrör till KV kan vara dåliga speciellt i 90-gradersböjar p g a turbulens i det spolande vattnet som tunnar ut godset i rörväggen. Dock tror jag risken för ett större läckage från detta är liten. Vill du känna dig säkrare så finns det ju skydd att koppla in som stänger av vattnet vid ett ev läckage.
Rör till värmesystem håller bra eftersom det inte kommer in nytt syre i detta vatten då det cirkulerar i ett slutet system. Även här kan det vara kopparrör och då är du ännu säkrare.
Som sagt, kolla med grannarna vad de har haft för ev problem.
Redigerat: