7 401 läst · 15 svar
7k läst
15 svar
Måste jag bredspackla?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Jag ska börja med att säga att jag är helt grön på att spackla och måla men jag ska försöka förklara mitt problem så gott det går.
Jag ska måla väggarna och har börjat riva tapeten.I början gick det fint och den delade sig fint så att jag fick sån gammal pappersliknande tapet fanns. Nu har även den börjat släppa på sina ställen och bakom den finns en gammal mönstrad tapet med lite struktur kvar. Kan jag spackla endast i skarvarna där eller blir det olika struktur från spacklet och papperstapeten? Måste jag bredspackla?
Jag ska måla väggarna och har börjat riva tapeten.I början gick det fint och den delade sig fint så att jag fick sån gammal pappersliknande tapet fanns. Nu har även den börjat släppa på sina ställen och bakom den finns en gammal mönstrad tapet med lite struktur kvar. Kan jag spackla endast i skarvarna där eller blir det olika struktur från spacklet och papperstapeten? Måste jag bredspackla?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Pröva att spärr måla först med en billig färg. Bubblar sig det så måste du ta bort det.
Ja du måste bredspackla om du vill ha ett bra resultat.
Det är inte svårt att bredspackla.. möjligtvis tråkigt men absolut inte svårt.
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Så egentligen hade jag inte behövt ta bort den översta tapeten då? Någon sorts plastig vinyltapet?
Hur mycket spackel går det åt till ett rum på 4x5m? Jag ska förbi Byggmax om några timmar så jag får väl köpa på mig..
Hur mycket spackel går det åt till ett rum på 4x5m? Jag ska förbi Byggmax om några timmar så jag får väl köpa på mig..
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Så här ser för övrigt skarven ut i närbild med en stark arbetslampa riktad mot sig.
Är det för mycket struktur i papperstapeten för att det ska bli snyggt om jag bara spacklar skarvarna?
Är det för mycket struktur i papperstapeten för att det ska bli snyggt om jag bara spacklar skarvarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Den papperstapeten sitter rätt hårt och rullspackla hela lägenhet lär ta en jäkla tid för mig. Men är det det som gäller så är det väl så.
Men om jag ska bredspackla. Varför måste jag ta bort mer tapet? Kan jag inte bara spackla över tapeten, under förutsättning att det sitter uppe?
Jag har som sagt aldrig gjort det här innan och är glad över alla tips jag får.
Men om jag ska bredspackla. Varför måste jag ta bort mer tapet? Kan jag inte bara spackla över tapeten, under förutsättning att det sitter uppe?
Jag har som sagt aldrig gjort det här innan och är glad över alla tips jag får.
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Jag fick tips av en målare att måla med grundfärg direkt på papperstapeten och över skarvarna för att se hur det blir och sen spackla på det. Och sen avsluta med två lager väggfärg när jag fått till ytan bra så om någon inte har invändningar mot det gör jag så!
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Vad för remsa?
Medlem
· Västra Götaland
· 117 inlägg
Jag har inte sett att de gamla skarvarna bildar blåsor men däremot blir de väldigt "fnasiga". Vart ser du blåsorna? Vad har pappersremsan för funktion och hur appliceras den?
Säkert självklara frågor för en del men jag är som sagt helt grön på det här!
Säkert självklara frågor för en del men jag är som sagt helt grön på det här!
Remsor ska sättas där det finns skarvar dvs mellanrummet mellan två skivor detts för att undvika sprickor. På äldre väggar kan det uppstå längsgående blåsor som den som syns på bilden få får msn skära upp eller ta bort den gamla remsan och sötta dit en ny.
man limma dit remsan eller sätta fast den med spacklet
man limma dit remsan eller sätta fast den med spacklet