Hej,
Behöver lite hjälp med följande problem. Bygger ett kök och ser att fläktröret inte blir centrerat ovanför den utdragbara fläkten. Blir det ett problem? Det kommer att diffa ca. 20-25 cm då fläktskåpet är 60cm brett. Se bild.Röret skulle hamna tätt intill skåpsväggen.
Jag förstår att det optimala vore att göra det enligt skiss 2 men jag har inte riktigt koll på hur man gör det. Ska montera allt själv så skulle helst inte dra in några hantverkare nu. Så vad tycker ni som har lite kunskap i detta? Jag tänker rent funktionellt då allt ändå kommer att döljas i ett skåp.

1. Låta det vara och skarva delarna med en flexibel bit.
2. Kapa och korta ner hela systemet så att det centreras. Är detta lätt att göra själv? Hur gör man?

Mycket tacksam för svar och synpunkter!flktrr.jpg

Så här vid en första anblick så får du ju även problem med att inte kunna ha några hyllor i skåpet om du låter röret gå ner intill skåpssidan.

Mäta vad du har från centrum på röret till centrum av skåpet.
Lika mycket ska du kapa av röret ovanför skåpen till höger om rensluckan.
Sen sätter du samman dem igen med en skarvmuff.
Du ska t.o.m kapa av ytterligare 1-2cm eftersom muffen bygger lite så rören inte möts exakt när du sätter samman dem.

Du kan även för att underlätta monteringen av fläktskåpet, kapa av röret ca. 1dm över där skåpets ovankant hamnar och ansluta med en flexibel slang redan däruppe och sen ner till fläkten.

Enklaste att kapa rören med är en tigersåg med metallklinga.

Sen är det bara att såga ut "U" i hyllplanen och föra in dem var du vill ha dem.

Hoppas du förstår min förklaring.

Eventuellt är rensluckan i en egen del och då räcker det att kapa röret höger om rensluckan och sedan trä det på delen med rensluckan igen.

Dubbelpost !

Redigerat:
Ah, tack så mycket!! Kollade lite noggrannare och ser att rensluckan sitter i en egen del som är POPNITAD på båda sidorna. Så vad säger detta? Kan jag fortfarande bara såga av den och använda en sk. skarvmuff (ingen aning om hur en sån ser ut). Ska en sån popnitas fast?

Tog en bild på det.
1001.jpg

Mindre bild:
12.jpg

Enklaste för dig är att såga av som jag beskrev en halvmeter eller nåt till höger om rensluckan och ta bort lika mycket rör som du ska förskjuta ventilationen åt höger och där fäller du in en skarv som typ denna.

product_thumb.php

Du trycker bara in den i den högra delen av röret och sen trycker du på den delen med rensluckan och vips har du flyttat allting åt höger så det kommer ner mitt i skåpet.

Tack! Så blev det. Snabbt och relativt enkelt.

Så bra... lycka till med resten av köksmonteringen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.