Ska gjuta platta till bastu/relax/badrum inom kort.
Min gjutare menade på att man inte behöver flytspackla detta fall om man bara vet hur man gör vid gjutning av själva plattan.

Det är ca 3m/2,3 m till golvbrunnen och tanken är att det blir våtrumsmatta.

Går det att få till av en erfaren gjutare eller måste det ändå flytas pga våtrumsmattan? 3D-modell av ett byggprojekt med bastu, badrum och relaxavdelning med märkt avstånd till golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går att gjuta med det fallet men mattläggare kommer nog vilja ha ett tunt spackel iallafall

Skulle påstå att det är lättare att få det bra vid gjutning än med flyspackel.
Självklart bör någon med erfarenhet gjuta plattan

Kan garantera att mattläggaren kommer vilja spackla innan mattläggning, sen om det behövs flytas eller bara läggas en finspackling hänger på hur bra gjutningen blir.
En gjutning blir aldrig så bra att det går att lägga matta direkt, och jag håller inte med om att det är lättare med gjutning ijmf med flytspackling.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Tackar för svar. Frågan är om det är lönt att göra fall redan i gjutningen. Eller det kanske vi måste? Fördel för mig är att det är en släkting som ska göra jobbet så tidsmässigt gör det inget om det drar iväg. Vi har dock ett par fall till att styra upp till bastuns brunn så det kanske blir tajt innan det blir för hårt.

Ringde för ett tag sen till samma företag som gjorde badrummen i huset (klinker/kakel) för att fråga om kvm-pris på mattläggning men de ville se golvet innan. Antar att det har med just flytspacklingen att göra.

Stötte på lite bekymmer i vanlig ordning. Kontrollmätte höjd på duschbrunnen och insåg att brunnen hamnat 4.2 cm under färdigt golv mätt enligt bilden och 3.2cm från andra sidan. Visar sig att kantelementen faller lite vid gula markeringen, och det var från den höjden jag måttade in höjden.

Tanken var att ligga 3cm under och få med fall i gjutningen som tidigare nämnt. Det är lite bök att få upp brunnen då den sitter i en böj så jag tänkte höja med en 12mm förhöjningsring och hamnar då på mina 3cm igen. Men, släktingen menar på att de aldrig gjuter fall från hela ytan utan bara lokalt vid dusch vilket får mig att tro att golvläggare sedan flyter fall på hela golvet iaf.

Frågan är då om jag hamnar bra i höjd med mina 3cm under? Nästa höjning är 25mm vilket innebär: brunn under golv = 17mm.

Ritning av badrum med markerad duschbrunn som ligger under höjden för färdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till att man ofta spacklar är ju inte för att man måste eller för att det är bättre utan för att byggnationen går snabbare. Följer man ditt resonemang vill du ha allt perfekt in i minsta detalj och det är inte ett dugg ovanligt. Problemet är då att man måste bygga med en oerhörd noggrannhet från start, kontrollmäta fjorton gånger och gjutningen ska vara 100% och allt måste lira och då tar det tid. Mycket tid och många byggare arbetar inte så. Istället accepterar man vissa avvikelser, det går snabbare och allt löper på och sen finjusterar man med flytspackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.