1 540 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Måste det till en formell beställning för att något ska kunna faktureras?
Scenario:
Fastighetsägare A beställer ett jobb. Jobbet går till 80-90%på löpande räkning (vissa moment har specificerats och getts fast pris på). Efter att jobbet (>1000h) är färdigställt kallar A till slutbesiktning. Kallelsen kommer från A via en besiktningsman B till representanter för Golv(fastprisjobbet), VVS, Vent, El och Bygg.
Mötet tar 2,5 tim.
De fem olika firmorna som deltog på mötet skickar en faktura på 2,5 tim till A. A motsätter sig fakturan och hävdar att en kallelse till ett möte inte är en beställning.
Jag kan tillägga att arbetet fakturerades löpande under 4-5 månader och att A har betalat. Inga skriftliga beställningar gjordes under denna tid utan allt var muntligen och gjordes allteftersom nya arbetsmoment uppdagades.
Är det någon här som kan reda ut det juridiska bakom detta?
Fastighetsägare A beställer ett jobb. Jobbet går till 80-90%på löpande räkning (vissa moment har specificerats och getts fast pris på). Efter att jobbet (>1000h) är färdigställt kallar A till slutbesiktning. Kallelsen kommer från A via en besiktningsman B till representanter för Golv(fastprisjobbet), VVS, Vent, El och Bygg.
Mötet tar 2,5 tim.
De fem olika firmorna som deltog på mötet skickar en faktura på 2,5 tim till A. A motsätter sig fakturan och hävdar att en kallelse till ett möte inte är en beställning.
Jag kan tillägga att arbetet fakturerades löpande under 4-5 månader och att A har betalat. Inga skriftliga beställningar gjordes under denna tid utan allt var muntligen och gjordes allteftersom nya arbetsmoment uppdagades.
Fastighetsägaren A har begärt en slutbesiktning (via besiktningsmannen). Vid slutbesiktning så behöver alla inblandade parter vara inbjudna/med, annars är det ingen fullständig slutbesiktning.
Innan besiktningen beställdes, var jobben slutbetalda till de olika företagen?
Hade fastighetsägare A tänkt att det bara skulle ha varit fastighetsägaren & besiktningsmannen på besiktningen?
Eller hade fastighetsägaren tänkt att de olika företagen skulle bjuda på beställningen?
Mina funderingar:
Fastighetsägare A har redan en pågående affärsrelation med de olika företagen, det är ingen ny beställning när kallelserna skickas till de olika företagen utan bara en förlängning av pågående affärsrelation.
Innan besiktningen beställdes, var jobben slutbetalda till de olika företagen?
Hade fastighetsägare A tänkt att det bara skulle ha varit fastighetsägaren & besiktningsmannen på besiktningen?
Eller hade fastighetsägaren tänkt att de olika företagen skulle bjuda på beställningen?
Mina funderingar:
Fastighetsägare A har redan en pågående affärsrelation med de olika företagen, det är ingen ny beställning när kallelserna skickas till de olika företagen utan bara en förlängning av pågående affärsrelation.
Moderator
· Stockholm
· 52 382 inlägg
De som gick på löpande räkning bör kanske kunna fakturera även för besiktningstid. Men inte den som hade ett fastpris.
Nej, det behövs ingen beställning. Fakturor kan man skicka lite som man själv vill. Det är också fritt fram att bestrida dem.
(Det är ju till exempel så lapplisorna gör. De skickar en faktura på en "kontrollavgift")
(Det är ju till exempel så lapplisorna gör. De skickar en faktura på en "kontrollavgift")
Hur motiverar A att han ej är betalningsskyldig gentemot de entreprenörer vars tid hans påkallade besiktning har upptagit?
Det finns ju inga formkrav hur en beställning skall se ut för att den ska vara giltig.
Det finns ju inga formkrav hur en beställning skall se ut för att den ska vara giltig.
Fritt att delta, byggarna deltar för att slippa anmärkningar och kunna lösa frågor direkt. Dvs lite självbevarelsedrift. Att detta ska betalas av beställaren till besiktningen är inte givet. Skulle säga att de väljer att delta, kan ju alltid skicka faktura, men jag skulle bestrida.vojma skrev:Scenario:
Mötet tar 2,5 tim.
Som att få en faktura för att någon kommer i 30 för att kolla på ett jobb och lämna offert.
Det finns företag som tar betalt för lämnad offert, det är helt lagligt att göra det.M Move105 skrev:
https://www.byggtips.org/kan-hantverkaren-ta-betalt-for-offert
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1691338/kan-hantverkaren-ta-betalt-for-offert
Liknande trådar
-
Måste det finnas en dörr till varje rum?
Information & Feedback -
Måste man sälja till högsta budet?
Köpa & Sälja hus -
Måste jag betala slamtömning till sommarstugan (enskilt avlopp) trots att det inte används?
Fritidshus -
Gammalt till nytt, måste det alltid vara bättre? :)
El -
Hur länge håller betongen tills det måste rivas?
Byggmaterial & Byggteknik