2 113 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Måste alla Z-wave produkter inkluderas inom räckhåll för Z-wave-controllern?
Jag funderar på att köpa lite Z-wave-dimmrar.
Dock läste jag i manualen till Fibaro Dimmer 2 FGD-212, att den ska bringas inom räckhåll för Z-wave-controllern när man gör inklusionen i nätverket.
Detta verkar rejält opraktiskt tycker jag. Jag har några ställen på övervåningen som troligtvis inte riktigt är inom räckhåll för min controller. Är det tanken att man först ska koppla in sin 230V dimmer temporärt nånstans i närheten av controllern? Antingen får man ju plocka ner nåt vägguttag i närheten, eller tillverka sig en liten självmordssladd med stickpropp i en änden och två nakna ledare att skruva in i dimmern i andra?
Gäller detta bara Fibaro, eller är det så med alla Z-wave-prylar? Manualen till Qubino Flush Dimmer nämner inget likadant krav, men det kanske är underförstått?
Dock läste jag i manualen till Fibaro Dimmer 2 FGD-212, att den ska bringas inom räckhåll för Z-wave-controllern när man gör inklusionen i nätverket.
Detta verkar rejält opraktiskt tycker jag. Jag har några ställen på övervåningen som troligtvis inte riktigt är inom räckhåll för min controller. Är det tanken att man först ska koppla in sin 230V dimmer temporärt nånstans i närheten av controllern? Antingen får man ju plocka ner nåt vägguttag i närheten, eller tillverka sig en liten självmordssladd med stickpropp i en änden och två nakna ledare att skruva in i dimmern i andra?
Gäller detta bara Fibaro, eller är det så med alla Z-wave-prylar? Manualen till Qubino Flush Dimmer nämner inget likadant krav, men det kanske är underförstått?
Flytta controllern närmare dimmern.
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Det är Z-wave by design. Enheten ska lära sig vilka enheter som finns närmast så att den lär sig bästa väg till kontrollern. Därför bör man inte flytta enheten.
Vera har ex. ett batteripack som man kan koppla på för att ta man ska kunna gå runt till enheterna. Osäker på vad effekten blir om man startar upp kontrollern på "normalt sätt" intill enheten och inkluderar. Då är ju kontrollern på ett annat ställe än normalt.
Jag brukar försöka inkludera utan att flytta kontrollern så långt det går.
Vera har ex. ett batteripack som man kan koppla på för att ta man ska kunna gå runt till enheterna. Osäker på vad effekten blir om man startar upp kontrollern på "normalt sätt" intill enheten och inkluderar. Då är ju kontrollern på ett annat ställe än normalt.
Jag brukar försöka inkludera utan att flytta kontrollern så långt det går.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Kommer inte ihåg vilket system det var, men enheterna/sensorerna jobbade som förstärkare/relay åt varandra. Lite som Zigbee(?) kan göra.SirMaggot skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Vid inkludering/exkludering pratar enheten endast direkt med kontrollern. När enheten väl är inkluderad kan den prata via andra enheter på väg till kontrollern. På så sätt förlängs nätverket (mesh). Batterienheter förlänger inte signalen.
Nu har jag ingen övervåning och ett relativt litet hus men jag har inkluderat alla mina eheter på de platser de skall monteras (förutom de batteridrivna som jag lagt bredvid controllern) och controllern stått kvar på sin vanliga plats och detta har fungerat perfekt hittills, tipset är väl att testa... inkluderas den inte så får du flytta något..berrabongo skrev:
Liknande trådar
-
Stämma - måste alla ärenden tas upp i kallelsen?
Bostadsrätt -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Köpa hus med fukt i källaren - måste jag dränera?
Grund & Markarbeten -
Måste man borra genom både fönsterbåge och yttre aluminiumprofil i fönster vid installation av Biobe spaltventil?
Fönster & Dörrar -
Hej, jag har radiatorer alla blir inte varma tillsammans, jag måste stänga några av dem så att de andra blir varma. Vad är anledningen ? Jag har
Fjärrvärme & Gas