Hej! Jag har köpt ny lägenhet som jag ska renovera. Bland annat ska det i nya golv och jag överväger då massivt grangolv men har funderingar kring hur jag får till det på ett bra sätt. Förutsättningar som följer:
-Jag har ett litet bandsågverk och en liten planhyvel samt 6tums timmerblock som legat ute under regnskydd i 3 år.
-Jag vill helst att golvet ska bli cirka 15mm för att slippa kapa dörrblad.
-jag har inte torkmöjligheter i anslutning till såg och hyvel.
-har en överhandsfräs att fräsa not med. Dock aldrig fräst mindre än 6mm not tidigare.
-såga fjäder på bandsågverket. Finns nog en gräns för hur tunna fjädrar jag kan såga.
En idé är då att skiva upp plankor på sågverket och hyvla ner det till 15mm. Sen ta in det i lägenhet, ströa och låta i typ 3v innan jag lägger golvet. Men då behöver jag nog rikta och fräsa not på plats i lägenheten.
Frågor jag har:
1. Hur bred not kan jag ha i 15mm golv? Och har någon tips på lämpligt frässtål till överhandsfräsen för detta?
2. Fjädern kommer få lite mindre dimension än not, och således inte klicka ihop. Borde jag limma in fjäder? I så fall behöver jag inte limma mot betongen utan kan lägga lumppapp under istället?
3. Hur riktar jag golvplankorna i lägenheten utan att göra dyra investeringar i maskiner?
Bifogar en bild på golvet jag sågat upp till stugan. Men det är 28mm och riktat på bandsågverket samt ligger på golvbjälklag, så helt andra förutsättningar